Dietetyka i zdrowe odżywianie

Sezam – wartości odżywcze i właściwości

Sezam – wartości odżywcze i właściwości

Każdy z nas doskonale zdaje sobie z tego czym jest sezam, a przynajmniej większość z nas zdaje sobie sprawę, jak ta roślina wygląda i jaki jest jej smak. Dla większości sezam kojarzyć się będzie z chrupiącymi batonikami, które mają słodki i lekki smak, a dodatkowo są bardzo zdrowe. Jest to roślina, która wydaje nam się bardzo niepozorna, ponieważ jest ona bogata w cenne składniki odżywcze, a do tego posiada wiele właściwości leczniczych i prozdrowotnych. Ze względu na to zdecydowaliśmy się na przedstawienie sezamu i podanie kilku najważniejszych powodów, dla których warto jest wprowadzić sezam do swojej codziennej diety.

Wartości odżywcze sezamu

Sezam zaliczany jest do roślin oleistych, a więc wykorzystuje się ją do tworzenia jadalnego oleju. Ze względu na to nie ma co się dziwić, że jest to jeden ze składników energetycznych, a sto gramów sezamu dostarcza do organizmu aż ponad 600 kalorii. W większości są to tłuszcze, ale sezam jest również bogaty w białka, zatem jego spożywanie jest doskonałym wyborem dla osób przebywających na diecie wegetariańskiej lub mających problem z nietolerancją laktozy. Dla sportowców ważna jest jednak informacja, że białka znajdujące się w ziarnach sezamu nie są pełnowartościowe. Dodatkowo sezam to również błonnik pokarmowy, który dba o zdrowie jelit i przyczynia się do ich sprawnego oczyszczania. To roślina, którą dosłownie można nazwać skarbnicą składników odżywczych. Dostarcza do organizmu między innymi:

  • Kwasy tłuszczowe,
  • Fitosterole roślinne,
  • Witaminę B1,
  • Witaminę B2,
  • Witaminę B3,
  • Witaminę B6,
  • Magnez,
  • Wapń,
  • Żelazo,
  • Fosfor,
  • Cynk,
  • Miedź.

Sezam – zastosowanie

Sezam znany jest nie tylko ze względu na swoje wartości odżywcze, ale również dzięki swoim właściwościom leczniczym. Już od wieków znane są jego działania prozdrowotne, a pierwsze zmiany na ten temat pojawiają się jeszcze 1150p.n.e. W oleju sezamowym znajdują się cenne ilości gamma-tekoferolu, a są to związki, które mają silne działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Badania wykazują, że związki te mają również zbawienne działanie na pracę układu nerwowego, a to za sprawą tego, że zmniejszają one częstotliwość napadów padaczki, a także mogą one zmniejszać bóle nerwowe. Uważa się, że związki, które znajdują się w nasionach sezamu można stosować przy chorobie Alzhaimera, ponieważ sprawiają one, że funkcje poznawcze u chorych się poprawiają i zaharowują one procesy neurodegeneracyjne. Okazuje się również, że sezam może być wykorzystywany do leczenia chorób genetycznych. Chroni on również organizm przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego, a dzięki temu może on zmniejszać ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.

Błonnik pokarmowy, który znajduje się w nasionach sezamu dba o zdrowie układu trawiennego, a cechuje się on wyższą wydajnością niż błonnik pochodzący z innych źródeł. Jego zadaniem je przesuwanie złogów i toksyn w organizmie i wydalanie ich, a dzięki temu usprawniają się procesy detoksykacyjne w naszym organizmie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone