Dietetyka i zdrowe odżywianie

Spirulina na odchudzanie i nie tylko

Spirulina na odchudzanie i nie tylko

            Ze względu na swoje wyjątkowe właściwości, algi morskie są wykorzystywane zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce oraz suplementach diety. Wśród alg, na które warto zwrócić szczególną uwagę, znajduje się spirulina. Można ją wykorzystać między innymi jako środek wspomagający redukcję wagi.

Co to jest spirulina?

            Spirulina to alga o kształcie spirali o zielononiebieskawej barwie. Występuje w środowisku ciepłym, alkaicznym, dobrze zasolonym, dlatego jest higienicznie czysta. Jej szczególne właściwości doceniono już w starożytności. Spirulinę wykorzystywali między innymi Aztekowie i Majowie.

Jak działa spirulina?

            Spirulina jest polecana osobom stosującym dietę redukcyjną z trzech powodów. Po pierwsze, zawiera penylaninę, która usprawnia metabolizm. Znajduje się w niej także tyrozyna, która pomaga kontrolować łaknienie. Oznacza to, że spirulina spełnia dwie ważne funkcje środka wspomagającego odchudzanie. Istotne znaczenie ma także fakt, że zawiera ona dużo witamin i innych składników odżywczych. Osoby odchudzające się są szczególnie narażone na ich niedobory, a zwłaszcza wtedy, gdy ich dieta nie została opracowana przez specjalistę. Spirulina dostarcza między innymi witamin z grupy B oraz białka. Jeżeli porównamy zawartość białka w tej aldze oraz w mięsie, to okaże się, że w takiej samej ilości spiruliny jest go czterokrotnie więcej. Spirulina dostarcza także dwadzieścia razy więcej witaminy A niż marchewka.

Pozostałe właściwości spiruliny

Spirulina ma także inne prozdrowotne właściwości. Działa stymulująco na szpik kostny i przywraca równowagę kwasowo-zasadową. Ze względu na zawartość fosforu korzystnie wpływ na pracę nerek i wątroby. Fosfor jest niezbędny do usuwania kamienia, powstającego w efekcie kumulacji kwasu moczowego. Co więcej, ogranicza on ryzyko rozwoju artretyzmu i kamieni żółciowych. W przypadku wątroby szczególne znacznie ma znajdująca się w spirulinie metionina, czyli aminokwas wspomagający odbudowę komórek po chorobach takich jak żółtaczka czy zapalenia wątroby. Spirulina zawiera również składniki odżywcze, które są szczególnie polecane diabetykom: witaminy A, B1, B2, B5, B12 i C, beta-karoten, magnez, mangan, potas i cynk. Wydzielony ze spiruliny wapń daje bardzo dobre rezultaty w leczeniu niektórych wirusów, między innymi pokrzywi i grypy. Kolejnym cennym składnikiem zawartym w spirulinie jest kwas pantotenowy, który wykazuje działanie antyalergiczne. Znajdujące się w niej beta-karoten, pytocjanina i chlorofil mają działanie przeciwnowotworowe, natomiast aminokwasy wspomagają system nerwowy i ochraniają komórki mózgowe. Warto wspomnieć także o kwasie gamma-linolenowym, który redukuje poziom cholesterolu, przeciwdziała nadciśnieniu i chorobom serca. Spirulinę wykorzystuje się w leczeniu niedoczynności tarczycy, anemii, chorób nerek, zapalenia zatok, wrzodów żołądka i dwunastnicy oraz chorób skórnych. Oprócz właściwości prozdrowotnych spirulina poprawia stan włosów, skóry i paznokci. Jest to związane z faktem, że zawiera witaminy i chlorofil ograniczające wypadanie włosów oraz witaminę F i kwas nukleinowy, które dostarczają tlen do wielu komórek organizmu.

Bezpieczne stosowanie spiruliny

Spirulina jest bezpieczna dla człowieka, ale należy korzystać wyłącznie z tej znanego pochodzenia. W sprzedaży dostępna jest bardzo tania spirulina, pochodząca głównie z Chin. Jej stosowanie nie przyniesie satysfakcjonujących rezultatów. Warto zaznaczyć, że u osób rozpoczynających suplementację spiruliną mogą pojawić się łagodne zmiany skórne, jednak objawy te szybko ustępują i można je załagodzić zwykłymi kremami. W przypadku dłuższego stosowania spiruliny dobrze byłoby robić sobie przerwy w suplementacji, podczas których można sięgnąć po inne preparaty, na przykład chlorellę albo jagody goji. Spirulina nie wchodzi w interakcje z innymi suplementami diety ani z lekami. Jednak w przypadku chorób przewlekłych jej stosowanie powinno być skonsultowane z lekarzem, podobnie jak w przypadku wszelkich innych suplementów.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone