Dietetyka i zdrowe odżywianie

Spirulina na odchudzanie i nie tylko

Spirulina na odchudzanie i nie tylko

            Ze względu na swoje wyjątkowe właściwości, algi morskie są wykorzystywane zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce oraz suplementach diety. Wśród alg, na które warto zwrócić szczególną uwagę, znajduje się spirulina. Można ją wykorzystać między innymi jako środek wspomagający redukcję wagi.

Co to jest spirulina?

            Spirulina to alga o kształcie spirali o zielononiebieskawej barwie. Występuje w środowisku ciepłym, alkaicznym, dobrze zasolonym, dlatego jest higienicznie czysta. Jej szczególne właściwości doceniono już w starożytności. Spirulinę wykorzystywali między innymi Aztekowie i Majowie.

Jak działa spirulina?

            Spirulina jest polecana osobom stosującym dietę redukcyjną z trzech powodów. Po pierwsze, zawiera penylaninę, która usprawnia metabolizm. Znajduje się w niej także tyrozyna, która pomaga kontrolować łaknienie. Oznacza to, że spirulina spełnia dwie ważne funkcje środka wspomagającego odchudzanie. Istotne znaczenie ma także fakt, że zawiera ona dużo witamin i innych składników odżywczych. Osoby odchudzające się są szczególnie narażone na ich niedobory, a zwłaszcza wtedy, gdy ich dieta nie została opracowana przez specjalistę. Spirulina dostarcza między innymi witamin z grupy B oraz białka. Jeżeli porównamy zawartość białka w tej aldze oraz w mięsie, to okaże się, że w takiej samej ilości spiruliny jest go czterokrotnie więcej. Spirulina dostarcza także dwadzieścia razy więcej witaminy A niż marchewka.

Pozostałe właściwości spiruliny

Spirulina ma także inne prozdrowotne właściwości. Działa stymulująco na szpik kostny i przywraca równowagę kwasowo-zasadową. Ze względu na zawartość fosforu korzystnie wpływ na pracę nerek i wątroby. Fosfor jest niezbędny do usuwania kamienia, powstającego w efekcie kumulacji kwasu moczowego. Co więcej, ogranicza on ryzyko rozwoju artretyzmu i kamieni żółciowych. W przypadku wątroby szczególne znacznie ma znajdująca się w spirulinie metionina, czyli aminokwas wspomagający odbudowę komórek po chorobach takich jak żółtaczka czy zapalenia wątroby. Spirulina zawiera również składniki odżywcze, które są szczególnie polecane diabetykom: witaminy A, B1, B2, B5, B12 i C, beta-karoten, magnez, mangan, potas i cynk. Wydzielony ze spiruliny wapń daje bardzo dobre rezultaty w leczeniu niektórych wirusów, między innymi pokrzywi i grypy. Kolejnym cennym składnikiem zawartym w spirulinie jest kwas pantotenowy, który wykazuje działanie antyalergiczne. Znajdujące się w niej beta-karoten, pytocjanina i chlorofil mają działanie przeciwnowotworowe, natomiast aminokwasy wspomagają system nerwowy i ochraniają komórki mózgowe. Warto wspomnieć także o kwasie gamma-linolenowym, który redukuje poziom cholesterolu, przeciwdziała nadciśnieniu i chorobom serca. Spirulinę wykorzystuje się w leczeniu niedoczynności tarczycy, anemii, chorób nerek, zapalenia zatok, wrzodów żołądka i dwunastnicy oraz chorób skórnych. Oprócz właściwości prozdrowotnych spirulina poprawia stan włosów, skóry i paznokci. Jest to związane z faktem, że zawiera witaminy i chlorofil ograniczające wypadanie włosów oraz witaminę F i kwas nukleinowy, które dostarczają tlen do wielu komórek organizmu.

Bezpieczne stosowanie spiruliny

Spirulina jest bezpieczna dla człowieka, ale należy korzystać wyłącznie z tej znanego pochodzenia. W sprzedaży dostępna jest bardzo tania spirulina, pochodząca głównie z Chin. Jej stosowanie nie przyniesie satysfakcjonujących rezultatów. Warto zaznaczyć, że u osób rozpoczynających suplementację spiruliną mogą pojawić się łagodne zmiany skórne, jednak objawy te szybko ustępują i można je załagodzić zwykłymi kremami. W przypadku dłuższego stosowania spiruliny dobrze byłoby robić sobie przerwy w suplementacji, podczas których można sięgnąć po inne preparaty, na przykład chlorellę albo jagody goji. Spirulina nie wchodzi w interakcje z innymi suplementami diety ani z lekami. Jednak w przypadku chorób przewlekłych jej stosowanie powinno być skonsultowane z lekarzem, podobnie jak w przypadku wszelkich innych suplementów.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone