Suplementacja

Tauryna – działanie dawkowanie i efekty suplementacji

Tauryna – działanie dawkowanie i efekty suplementacji

Tauryna jest jednym z częstych składników suplementów diety dla sportowców. To składnik chemiczny, który znajduje się w licznych odżywkach oraz napojach energetycznych. Wiele się słyszy na temat działania tauryny na organizm sportowców, a jej największym plusem jest to, że wspomaga ona szybką regenerację mięśni. Czas dowiedzieć się czym jest tauryna, jakie ma działanie i jak należy ją dawkować.

Czym jest tauryna?

Tauryna to jeden z aminokwasów, który zaliczany jest do grupy niebiałkowej. Tak więc ten aminokwas nie pełni głównej roli, jaka należy do tej grupy składników odżywczych, czyli tauryna nie wspomaga budowy układu mięśniowego. To jednak nie oznacza, że jest to związek chemiczny, który nie jest potrzebny człowiekowi. Tauryna jest zlokalizowana w wielu miejscach w organizmie. Najwięcej jest jej w:

  • Sercu,
  • Mięśniach szkieletowych,
  • Mózgu,
  • Siatkówce oka.

Organizm człowieka jest zdolny do samodzielnej syntezy tauryny. A powstaje ona w połączeniu cysteiny i metioniny. Tak więc w niektórych przypadkach dodatkowa suplementacja tym związkiem odżywczym nie jest potrzebna. Jednak jest wiele grup, które potrzebują dodatkowego uzupełnienia tego związku chemicznego. Dodatkowa suplementacja tym aminokwasem jest potrzebna:

  • Weganom,
  • Wegatarianinom,
  • Osobom w podeszłym wieku,
  • Osobom aktywnym fizycznie,
  • Doświadczonym sportowcom.

Gdzie znajduje się tauryna – czyli jakie są jej naturalne źródła

Zdolności organizmu do syntezy tego związku są ograniczone, dlatego warto wiedzieć, w jakich produktach się ona znajduje.

  • Gryka,
  • Ciecierzyca,
  • Soczewica,
  • Mleko krowie i kozie,
  • Wątróbka wołowa i wieprzowa,
  • Indyk
  • Ryby,
  • Owoce morza,
  • Owoce opuncji figowej.

Niedobory tego składnika odżywczego można uzupełnić wraz z napojami energetycznymi oraz suplementami diety. Jednak tamten związek zostaje pozyskiwany syntetycznie. Warto jednak wiedzieć, że tauryna jest aminokwasem, który znajduje się również w mleku modyfikowany dla niemowląt.

Działanie tauryny

Tauryna jest składnikiem odżywczym, który przyczynia się do niesienia wielu korzystnych zmian w pracy organizmu. Jest to związek chemiczny, który ma niezastąpione działanie na wiele procesów. Aminokwas ten ma działanie antykataboliczne. Tak wic zapobiega oraz zahamowuje ona procesy rozpadu tkanki mięśniowej. To sprawia, że spożywając suplementy diety z tym związkiem możemy znacząco przyśpieszyć proces odbudowy tkanki mięśniowej, a to pomoże nam osiągnąć cel treningowy w szybkim tempie. Ma ona również działanie anaboliczne. Wspomaga ona wydzielanie insuliny, a jest to jeden z najważniejszych hormonów anabolicznych w organizmie człowieka. Spożywanie tauryny w odpowiednich ilościach zmniejsza ryzyko otyłości, a to dzięki temu, że przyczynia się ona do przyśpieszenia procesu spalania tłuszczów.

Tauryna – przeciwwskazania

Nie zaleca się stosowania suplementów diety z tauryną kobietom w ciąży, osobom, które mają problemy z układem pokarmowym, a także stosującym leki psychotropowe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementacja

More in Suplementacja

Rodzaje spalaczy tłuszczu

KlaudiaLuty 22, 2019

Suplementy prozdrowotne – jakie mają działanie?

KlaudiaStyczeń 29, 2019

Szafran – czy to skuteczny suplement diety?

KlaudiaStyczeń 28, 2019

Mity na temat suplementów diety

MonikaStyczeń 21, 2019

Witamina H – jakie jest jej działanie, czym jest i dlaczego warto suplementować

KlaudiaStyczeń 19, 2019

Słaba pamięć, a dieta

KlaudiaStyczeń 18, 2019

Efedryna skuteczny sposób na odchudzanie?

SylwiaStyczeń 17, 2019

Przedtreningówki – jaki jest ich skład?

MonikaStyczeń 15, 2019

Przedtreningówi – rodzaje przedtreningówek

MonikaStyczeń 15, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone