Odchudzanie

Tłuszcz trzewny i podskórny: dlaczego zbyt niski poziom tłuszczu jest niezdrowy?

Tłuszcz trzewny i podskórny: dlaczego zbyt niski poziom tłuszczu jest niezdrowy?

Nadmiar tłuszczu to od zawsze problem, zarówno wizualny jak i zdrowotny – okalający narządy wewnętrzne tłuszcz trzewny. Tłuszcz znajdujący się w organizmie człowieka możemy podzielić na tłuszcz podskórny oraz wewnętrzny. Ten pierwszy, jaka sama nazwa wskazuje, gromadzi się pod skórą, natomiast drugi otacza narządy wewnętrzne. Nadmiar tłuszczu trzewnego stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia człowieka, ale negatywnie skutki może mieć także jego niski poziom.

Co to jest tłuszcz trzewny?

Tkanka tłuszczowa otaczająca narządy wewnętrzne, takie jak wątroba, serce czy nerki, stanowi amortyzuje je, a zatem chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi. Prawidłowy poziom tłuszczu trzewnego u mężczyzny wynosi około 3% masy ciała, natomiast w przypadku kobiet wskaźnik ten jest trochę większy, ze względu na tłuszcz zgromadzony w piersiach oraz wokół bioder. Zachowanie właściwego poziomu tłuszczu trzewnego zapewnia skuteczną ochronę narządów zewnętrznych, a jednocześnie nie stwarza ryzyka chorób, spowodowanych otłuszczeniem tychże organów.

Kiedy tłuszcz trzewny jest niebezpieczny?

Ogólna zawartość tłuszczu w organizmie powinna wynosić około 5% u mężczyzn oraz około 12% u kobiet. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że u niektórych osób występuje tak zwana otyłość brzuszna, określana także jako otyłość trzewna. Dochodzi wówczas do gromadzenia nadmiernych ilości tłuszczu trzewnego w okolicy brzucha, ale pozostałe partie ciała nie są nadmierne otłuszczone. Tkanka zgromadzona pod skórą to zapasowe źródło energii dla organizmu. Co więcej, tłuszcz bierze udział w wielu procesach metabolicznych i hormonalnych. Jego niedobór prowadzi między innymi do problemów skórnych oraz do spadku poziomu testosteronu i osłabienia libido u mężczyzn. U kobiet zbyt niski poziom tłuszczu skutkuje zaburzeniami, a nawet zanikiem menstruacji. Dochodzi do spadku poziomu estrogenu, czego efektem jest większa podatność na złamania kości. Nadmiar podskórnej tkanki tłuszczowej jest mniej szkodliwy niż nadmiar tłuszczu trzewnego.

Jak zmierzyć poziom tłuszczu trzewnego?

W obecnych kręgach mierzy się poziom tłuszczu trzewnego na kilka sposobów.

Pierwszym z nich jest tzw pomiar DEXA (DXA), polega on na naświetlaniu promieniami X, względem których bada się odpowiedź organizmu. Ogólnie to badanie zalecane jest osobom chcącym poznać mineralizację (gęstość) swojego kośćca. Najczęściej kierowane na nie są kobiety zagrożone osteoporozą. Poziom tkanki tłuszczowej jest precyzyjny do około 2%. Odchyłka nie jest duża, jednak dla osób chcących poznać dokładny poziom tkanki tłuszczowej może nie być to wystarczające.

Drugą metodą (najpopularniejszą) jest pomiar wagą tzw. Tanita – analizator składu ciała. Urządzenia tego typu można kupić już za 50 PLN, a z kolei najdroższe nawet za kilka tysięcy złotych. Tego typu analiza polega na mierzeniu oporu przepływu impulsu elektromagnetycznego. Inny przepływ jest dla tkanki tłuszczowej, a inny dla wody czy mięśni, pozwala to oszacować poziom % ich zawartości. Dlaczego oszacować? Ponieważ tanita ma wady, a konkretniej chodzi o warunki do przeprowadzenia analizy. Zmienna ilość nawodnienia, posiłek zalegający w żołądku czy pełny pęcherz mogą znacząco wpłynąć na wynik analizy. Jednak daje to zawsze jakiś obraz dla wyniku.

Tłuszcz trzewny jak go zwalczyć?

W zachowaniu właściwego poziomu tłuszczu trzewnego pomaga zdrowy tryb życia, czyli prawidłowa dieta i aktywność. Siedzący tryb życia to pewnie odkładanie tłuszczu na brzuchu. Zagrożenie stanowi nie tylko duża ilość tłuszczu w jadłospisie, lecz także diety o odpowiedniej podaży tłuszczy. Niektóre z tłustych produktów spożywczych dostarczają cennych kwasów tłuszczowych, których niedobór prowadzi między innymi do łuszczenia skóry i stanów zapalnych. Niski poziom tłuszczu oznacza także niską zawartość rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E oraz K. Witaminy te ogrywają w organizmie człowieka szereg ważnych funkcji, między innymi chronią kości i mięśnie oraz działają antyoksydacyjnie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że problem niedoboru tych witamin może pojawić się nawet w przypadku stosowania suplementacji, ponieważ niski poziom tłuszczu utrudni ich wchłonięcie. Wbrew panującemu mitowi, diety niskotłuszczowe nie sprzyjają rozbudowie tkanki mięśniowej, tylko osłabiają ją.

Zaleca się, aby tłuszcze stanowiły od 20% do 35% dziennej dawki energii. W diecie powinny przeważać jednonienasycone kwasy tłuszczowe, natomiast największe zagrożenie dla zdrowia stanowią tłuszcze trans. Nasycone tłuszcze zwierzęce mogą być elementem zdrowej diety, ale w ograniczonych ilościach.

Jak spalić tłuszcz trzewny?

Tutaj zalecamy aktywność fizyczną, jej odpowiednia podaż w połączeniu z odpowiednim żywieniem pozwoli obniżyć poziom tłuszczu trzewnego aż osiągniemy jego optymalny poziom. Zdrowy tryb życia warunkuje na lata, działaj już dziś jeśli chcesz w przyszłości uniknąć problemów z układem krążeniowym. Pomocne mogą się również okazać odpowiednie suplementy na tłuszcz trzewny.

3 komentarze

3 Comments

  1. Daria ciemna

    Maj 5, 2016 na 1:25 pm

    Bardzo zdrowy artykuł, świetny!

  2. profesor

    Maj 12, 2016 na 12:02 pm

    Tłuszcz trzewny to również tkanki tłuszczowe dookoła narządów, działają osłonowo. Dlatego środki typu Dnp to zabójstwo dla nas

    • Shaper

      Maj 14, 2016 na 11:16 am

      dokłądnie dnp to mega ścierwo są inne dużo zdrowsze środki na spalaenie tłuszczu, od siebie polecam oxy max albo lipodrene hardcore

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Odchudzanie

More in Odchudzanie

Domowy trening na spalanie tkanki tłuszczowej

KlaudiaMaj 19, 2019

Jak białko wpływa na odchudzanie?

KlaudiaMaj 12, 2019

Czy basen, jest sposobem na odchudzanie?

MonikaKwiecień 11, 2019

Ćwiczenia, które wspomagają odchudzanie

KlaudiaLuty 12, 2019

Adaptacje metaboliczne — co zrobić, gdy odchudzanie przestaje przynosić skutki?

Spalacze.plStyczeń 22, 2019

Nowy Rok i odchudzanie – jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Spalacze.plStyczeń 9, 2019

Enzymy trawienne a odchudzanie

RedakcjaStyczeń 4, 2019

Marchewki i jabłka w diecie redukcyjnej

RedakcjaStyczeń 2, 2019

Tyję, choć mało jem

RedakcjaStyczeń 1, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone