Dietetyka i zdrowe odżywianie

Trzy najważniejsze pierwiastki – wapń, sód, jod

Trzy najważniejsze pierwiastki – wapń, sód, jod

W każdym niemal organiźmie człowieka, który zgłasza się do lekarza rodzinnego z rożnymi problemami występują niedobory takich pierwiastków jak: jod, krzem, sód. W znacznej mierze to od nas zależy co jemy i jak to jest przetwarzane. Dlatego z czego jesteśmy ukształtowani w sensie witamin i składników mineralnych i jak to nam służy ma podstawowy wpływ na nasze zdrowie i energię. Dzisiaj na blogu ważne, krótkie opisy najbardziej znaczących dla naszego organizmu witamin.

WAPŃ

Niedobory wapnia powodują osłabienie kości. Optymalna ilość wapnia w organiźmie zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. Wzmacnia błony komórkowe. Ponadto ten pierwiastek jest jak elektrolit, funkcjonuje także jako przekaźnik impulsów nerwowych. Powinno się go zawsze przyjmować z magnezem w proporcji 2:1. Obydwa pierwiastki biorą wspólnie udział w ponad trzystu reakcjach enzymatycznych. W procesie budowy tkanki kostnej wapń razem z fosforem  i magnezem osłania je. Zwiększonych ilości wapnia potrzebują także kobiety w ciąży. Wiąże się to z rozwojem struktur kostnych płodu. Jeżeli regularna dieta nie zaspokaja tych potrzeb to, wówczas jej organizm pobiera wapń z własnych zasobów: stawów i zębów.

SÓD

Sód to pierwiastek młodości. Jemu właśnie zawdzięczamy energię, naszą aktywność, zręczność. Sód utrzymuje wapń w roztworze przeciwdziałając fizycznej ociężałości. Często też nasze stawy sztywnieją nie z powodu postępu lat życia, ale właśnie z powodu niedoborów sodu. Braków sodu nie da się tak szybko jak nam się wydaje uzupełnić np. solą kuchenną. To byłoby zbyt proste. Pierwiastek ten jest przechowywany głównie w stawach, limfie, ścianach żołądka. Sód uczestniczy również w regulacji ciśnienia krwi. Spełnia także ważną rolę w zakresie metabolizmu węglowodanów i białek.

JOD

Jod jest w organiźmie głównym przetwarzaczem. Jego niedobór powoduje niedoczynność tarczycy i spowolnienie wszystkich innych czynności innych narządów. Upośledzenie funkcji tarczycy często bywa następstwem działania materiałów toksycznych. Wydłuża się w takim przypadku czas przejścia treści pokarmowych przez jelita, ponieważ wszystkie procesy przemiany materii przebiegają wolniej, niż u  człowieka zdrowego, Z nadczynnością tarczycy wiąże się efekt odwrotny – przyśpieszenie wszystkich funkcji. W obu przypadkach tarczyca potrzebuje większej ilości jodu: przy niedoczynności – ponieważ niedobór stanowi jej przyczynę, a także przy nadczynności – ponieważ występuje wtedy zwiększone zużycie jodu. Zaburzenia funkcji tarczycy wpływają niekorzystnie na pracę wszystkich narządów, uważamy ją więc za organ szczególnie ważny.

Jak widać te trzy opisane pierwiastki mają szczególne znaczenie dla zdrowia i równowagi. Także dbajmy o dietę, uważajmy na to jak żyjemy, ile razy warzywa i owoce występują w naszym menu. Co wartościowego wprowadzamy do naszego organizmu. Pamiętajmy, że dla naszego prawidłowego funkcjonowania ważna jest prawidłowa synteza miro i makroelementów w naszym ciele. Zależności między nimi mają przecież wpływ na nas i nasze zdrowie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone