Dietetyka i zdrowe odżywianie

Warzywa: czy obróbka termiczna ma niekorzystny wpływ na ich wartość odżywczą?

Warzywa: czy obróbka termiczna ma niekorzystny wpływ na ich wartość odżywczą?

 

Jedną z najważniejszych zasad zdrowego odżywienia jest spożywanie dużej ilości owoców i warzyw. Wielu specjalistów podkreśla, że powinny one być surowe, ponieważ właśnie takie zawierają najwięcej cennych dla zdrowia składników odżywczych. Jednak nie brakuje osób, które twierdzą, że obróbka termiczna nie wpływa negatywnie na wartość odżywczą, a w niektórych sytuacjach może nawet przynieść pozytywne skutki.

To prawda, że podczas obróbki termicznych wiele witamin i składników mineralnych jest „wypłukiwanych” z owoców i warzyw. Dochodzi do częściowej utraty na przykład witaminy C albo potasu. Jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W sporadycznych przypadkach dochodzi do zwiększenia zawartości niektórych substancji. W trakcie obróbki termicznej brokuł albo szpinaku ilość karotenoidów zwiększa się nawet o 30%. Karotenoidy są źródłem witaminy A, która wpływa między innymi na stan wzroku i zdrowie serca. Podczas gotowania marchwi zwiększa się ilość zawartego w niej beta-karotenu, a dodatkowo staje się on lepiej przyswajalny. Gotowane pomidory są doskonałym źródłem likopenu, który jest silnym przeciwutleniaczem, zapobiega chorobom serca i miażdżycy oraz wykazuje działanie antynowotworowe.

Tezie, według której warzywa powinno się spożywać na surowo, sprzeciwili się naukowcy z Wielkiej Brytanii, a ich opinię potwierdzili później badacze z Włoch. Nie oznacza to jednak, że warzywa należy zawsze spożywać po obróbce termicznej. Niektóre z nich w ogóle nie powinny być jadane na surowo, czego dobrym przykładem są ziemniaki, bakłażany albo cukinie. Niektóre z surowych warzyw nie są wskazane przy pewnych chorobach. Szczególną ostrożność muszą zachować osoby cierpiące na schorzenia żołądka i wątroby. Oczywiście, bardzo ważny jest rodzaj obróbki termicznej. Najlepiej jeść warzywa gotowane albo pieczone. W przypadku surowych warzyw bardzo ważne jest to, aby przed spożyciem zostały dokładnie umyte. Na niedomytych warzywach mogą znajdować się liczne bakterie, łącznie z eschcerichia coli, a także larwy pasożytów. Warzywa należy dokładnie wyszorować, a najlepiej wyparzyć.

Przechowywanie warzyw

Ważną rolę odgrywa prawidłowy sposób przechowywania warzyw. Warzywa szybko się psują, dlatego wiele osób przechowuje je w lodówce. Nie zawsze jest to właściwe rozwiązanie. Niektóre warzywa w niskiej temperaturze tracą swoje cenne właściwości odżywcze oraz dobry smak. Najlepszym przykładem są ziemniaki, jednak one rzadko są umieszczane w lodówce. Wrażliwość na niską temperaturę wykazują także cebula i pomidor. Ogórki nie powinny być przechowywane w temperaturze niższej niż 7-8 st. C. W lodówce warto przechowywać między innymi marchew, pietruszkę i seler. Należy wkładać je luzem, bez folii, aby miały dostęp do powietrza. Co więcej, w szczelnie zapakowanej folii azotany (zawarte w nawozach sztucznych) szybciej ulegają przemianom i przekształcają się w substancje o działaniu rakotwórczym. W standardowej lodówce miejscem przeznaczonym na przechowywanie warzyw jest szuflada. Najchłodniejszą częścią lodówki jest dolna półka, dlatego należy unikać umieszczania warzyw wrażliwych na niską temperaturę właśnie tam.

Jak widać, nie tylko surowe warzywa są cennym źródłem ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Można zatem pozwolić sobie na jedzenie ich w takiej formie, w jakiej najbardziej się je lubi. Najważniejsze jest to, żeby wszystkie spożywane warzywa były czyste i świeże.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone