Dietetyka i zdrowe odżywianie

Węglowodany, czy są potrzebne w diecie?

Węglowodany, czy są potrzebne w diecie?

Węglowodany to jeden z najważniejszych składników odżywczych, który powinien znaleźć się w naszej codziennej diecie. Nie warto więc z nich rezygnować, nawet w czasie diety odchudzającej. Są one jednym z głównych źródeł energii i dają paliwo do działania dla naszego mózgu. Specjaliści są zgodni co do tego, że węglowodany to niezbędny składnik, który potrzebny jest dla organizmu człowieka. Koniecznie sprawdź, dlaczego nie warto usuwać ich z diety i jaką funkcję pełnią?

Czym są węglowodany?

Węglowodany to inaczej związki biochemiczne, które pochodzą głównie od roślin. Powstają one w procesie syntezy dwutlenku węgla i wody podczas fotosyntezy. Nazywane są one również cukrami, a dzielimy je na dwie grupy:

Cukry proste,

Cukry złożone.

Możemy je również dzielić pod względem trawienia, jakie przebiega po ich spożyciu. Tutaj również wyróżnia się ich dwa rodzaje, czyli węglowodany przyswajalne i nieprzyswajalne. Te drugie to na przykład błonnik. Obie te grupy są ważne dla organizmu człowieka i pełnią w nim jakąś rolę. To, jakie działanie mają poszczególne grupy węglowodanów, przeczytasz w następnej części artykułu.

Węglowodany proste i złożone

Cukry proste to te, które składają się tylko z jednej cząsteczki sacharydu. Węglowodany złożone dzielimy na dwa rodzaje, czyli te, które posiadają sześć wiązań cząsteczek oraz te, które mogą posiadać nawet kilkadziesiąt tysięcy cząsteczek cukrów. Te pierwsze nazywane są oligosacharydami, a drugie polisacharydami. Kiedy na opakowaniu produktów pojawia się nazwa, cukry proste to zazwyczaj jest to:

Sacharoza,

Glukoza,

Fruktoza,

Określa się je właśnie tym mianem, ponieważ mają one inne działanie niż węglowodany, które mają więcej cząsteczek cukrów.

Glukoza, czyli jeden z węglowodanów prostych występuje w owocach, miodzie i sokach owocowych. Może również znaleźć się w cukrze burakowym, skrobi i glikogenie. Jest  ona jednym z najważniejszych węglowodanów dla naszego organizmu, a to dlatego, że większość cukrów, które spożywamy, wchłania się w jej postaci do krwi lub przekształca się w nią podczas trawienia w wątrobie. Fruktoza to kolejny węglowodan i ją także znajduje się w owocach, sokach i miodzie. Warto jednak pamiętać, że jest ona dwa razy słodsza niż glukoza. W naturze występują również węglowodany złożone, a jest to między innymi skrobia, glikogen, a także celuloza. Skrobia znajduje się w roślinach, a jej największą dawkę znaleźć możemy w ziarnach zbóż i ziemniakach. Glikogen to materiał zapasowy znajdujący się w zwierzętach. Jego największe części magazynowane zostają przez mięśnie, nerki, mózg, i płytki krwi. W organizmie człowieka znajduje się około 350 gram glikogenu. Kiedy w organizmie nie pojawia się źródło energii w postaci węglowodanów w diecie, to organizm zaczyna czerpać energię z rozpadu glikogenu i daje nam siłę. Ostatni rodzaj węglowodanów złożonych to celuloza, a jest ona składnikiem błonnika pokarmowego.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

MonikaCzerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

SylwiaCzerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

RedakcjaCzerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

KlaudiaCzerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

RedakcjaCzerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczeMaj 7, 2021

Adipex 75 – niebezpieczne odchudzanie

spalaczeMaj 6, 2021

Dynia – wartości odżywcze i właściwości

KlaudiaPaździernik 26, 2020

10 powodów dla których przybierasz na wadze.

SylwiaPaździernik 16, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone