Dietetyka i zdrowe odżywianie

Witamina D – witamina życia

Witamina D – witamina życia

Przeprowadzone w ostatnich latach badania nad witaminą D udowodniły jak istotna rolę odgrywa ona w naszym organiźmie. Odpowiada ona za prawidłowy rozwój komórek, utrzymanie zdrowych mięśni, kości i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Objawami świadczącym o niedoborze witaminy D są między innymi:

  • nadciśnienie,
  • miażdżyca,
  • choroby reumatyczne,
  • utrata słuchu,
  • schizofrenia,
  • infekcje dróg oddechowych,
  • miopatia,

Dzisiaj ważne i nieznane dotąd tak szeroko właściwości witaminy D.

SERCE

Poziom witaminy D ma wpływ na cały układ sercowo- naczyniowy. Badania naukowe dowiodły, że wystąpienie pierwszego tzw. incydentu sercowo- naczyniowego jest ściśle uzależnione od stężenia witaminy D w surowicy. Witamina D zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych poprzez obniżenie nadmiernej aktywności wapnia. Działa przeciwmiażdżycowo, poprawia wydolność serca.

CUKRZYCA

Witamina D bierze również udział w procesie regulowania gospodarki węglowodanowej. Wpływa na wytwarzanie insuliny oraz wrażliwość komórek na jej działanie. Wiele badań potwierdziło iż przyjmowanie witaminy D zmniejsza zapadalność dzieci na cukrzycę.

OCHRONA PRZED NOWOTWORAMI

Witamina, którą opisujemy hamuje również namnażanie się komórek nowotworowych. Stabilizuje pracę układu odpornościowego. Witamina D redukuje ryzyko zachorowania przez kobiety na raka piersi. Prawdą jest też fakt iż dzieci, młodzież i dorośli przebywający na słońcu rzadziej zapadają na białaczkę. Witamina D wspiera także w trakcie terapii już występującego nowotwora prostaty, a także jelita grubego.

ODPORNOŚĆ

Witamina ta wzmacnia i zapobiega występowaniu u dzieci chorób zakaźnych. Niedobór tej witaminy zwiększa także ryzyko alergii, astmy, a także wpływa na jej przebieg, zaostrzenie i częstotliwość występowania.

PMS

Odpowiedni poziom witaminy D jest bardzo ważny w cyklu hormonalnym dla każdej kobiety. Łagodzi typowe dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego objawy tzw. PMS.

OSTEOPOROZA

Niedobór witaminy D jest także niebezpieczny dla osób w wieku podeszłym. Może to skutkować złamaniami, urazami, osłabieniem siły mięśni. Pamięć, koncentracja, zaburzenia prowadzące do rozwoju Choroby Alzheimera to także skutki braku w organizmie witaminy D.

Źródła witaminy D w pożywieniu

  • ryby,
  • jajka,
  • mleko,
  • wątroba wieprzowa,

Witamina D to nie tylko siła dla kości i energia. Należy w każdym okresie swojego życia dbać o jej prawidłowy poziom, bo to gwarantuje nam siły, energię i dobrą kondycję.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaMaj 22, 2020

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaKwiecień 14, 2020

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plKwiecień 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plKwiecień 9, 2020

Odchudzanie – czy możemy to zrobić bez diety i ćwiczeń?

SylwiaMarzec 31, 2020

Wzmocnienie odporności  – co stosować

SylwiaMarzec 27, 2020

Czy probiotyki mogą pomóc w chudnięciu?

SylwiaMarzec 20, 2020

Jak wzmocnić układ odpornościowy w czasie walki z koronawirusem (COVID-19)?

SylwiaMarzec 18, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone