Suplementy i odżywki

Witamina D – wszystko co musisz o niej wiedzieć

Witamina D – wszystko co musisz o niej wiedzieć

 

Witamina D to inaczej witamina słońca. Jest również nazywana eliksirem życia lub młodości. Najczęściej organizm człowieka pozyskuje ją podczas procesu syntezy skóry z promieniami słonecznymi. Podczas tego procesu witamina D wchłania się do krwi. To właśnie stąd pochodzi jej nazwa. Jest to składnik, który jest niezbędny dla organizmu człowieka. Jest ona odpowiedzialna za wiele procesów, dzięki czemu wpływa ona na funkcjonowanie organów i układów. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o witaminie D?

 

Czym jest witamina D?

Istnieją trzy odmiany witaminy D. Jest witamina D1, D2 oraz witamina D3. Każda z nich ma inne działanie, ale nie różnią się one od siebie. Witamina D1 jest najmniej aktywna, zaś witamina D2 wykazuje największą aktywność w wątrobie. Każda z tych witamin jest niezwykle ważna dla zdrowia i jej niedobór może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu. Mimo tego, że są to witaminy, których źródłem jest słońce, to warto zaznaczyć, że w Polsce niemal całe społeczeństwo cierpi na ich niedobór. Przyczyną tego jest niewielka ilość dni słonecznych, kiedy to faktycznie słońce może wchodzić w reakcje syntezy, a efektem tego jest witamina Do wchłaniająca się do krwi. Poza tym składnik ten jest w wielu produktach, jednak jest on słabo przyswajalny.

Jakie są źródła witaminy D?

Przed wymienieniem źródeł witaminy D warto wiedzieć, że z przewodu pokarmowego wchłania się ona z zaledwie pięćdziesięciu procentach. To bardzo mało. A kiedy dieta jest nieprawidłowo zbilansowana i uboga w składniki, które są źródłem witaminy D bardzo łatwo o jej niedobór. Witaminę D możemy znaleźć w tranie. To dlatego ten suplement diety ma tak dobry wpływ na naszą odporność. Trzeba jednak zaznaczyć, że witamina D lepiej wchłania się z tłuszczami, tak więc przyjmując suplementy diety z tym składnikiem warto popić tabletkę szklanką mleka. Witamina D2 znajduje się w wielu roślinach oraz przetworach roślinnych. Zaś witaminę D3 znajdziemy w produktach odzwierzęcych. To oznacza, że tak jak witaminę D1 znajdziemy ją w tranie. Jej źródłem jest również żółtko jajka kurzego, łosoś, węgorz, sardynki oraz wątroba.  To jednak słońce jest największym źródłem wszystkich tych witamin. Przebywając na słońcu możemy uzupełnić ponad osiemdziesiąt procent dziennego zapotrzebowana. Do tego jednak potrzeba przynajmniej osiemnaście procent odsłoniętej skóry, która będzie wystawiona na promienie słoneczne. A proces syntezy rozpocznie się dopiero po piętnastu minutach przebywania na słońcu. To sprawia, że kiedy jest zima lub jesień, czyli w porach roku, kiedy najmniej jest słońca i większość czasu spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych, może się pojawić niedobór witaminy D.

Jakie funkcje ma witamina D?

Jest wiele badań na temat działania witaminy D na organizm człowieka. Od dłuższego czasu trwają badania na temat tego jak witamina D działa na komórki rakowe. Wielu specjalistów sądzi, że może ona mieć właściwości przeciwnowotworowe, jednak to nie wszystko. Okazać się może, że jest to składnik, który przynieść może efekty podczas leczenia osób, które są już chore. Mimo tego, że z układu pokarmowego nie wchłania się ona w wysokim stopniu, to wspomaga przyswajanie innych składników odżywczych takich jak wapń, czy fosfor. Ma on wpływ na odporność, dlatego specjaliści zalecają jej przyjmowanie w okresie jesienno-zimowym, ponieważ w tym czasie układ odpornościowy jest najbardziej narażony na ataki drobnoustrojów. Wiele badań potwierdza, że jest ona potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego, zwłaszcza u kobiet. Już od małego ma ona wpływ na rozwijanie się narządów rozrodczych. Niedobory tej witaminy mogą więc prowadzić do problemów z płodnością. Przez to, że ma ona wpływ na ilość wchłanianego wapnia ma ona również działanie na układ kostny. Tak więc jej niedobór może doprowadzić do łamliwości kości oraz kruszenia się zębów. W skrajnych przypadkach zwłaszcza u najmłodszych niedobór witaminy D może doprowadzić do krzywicy oraz rozwoju cukrzycy typu 2.

 

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementy i odżywki

More in Suplementy i odżywki

Jakie witaminy wybierać w okresie zimowym?

KlaudiaPaździernik 7, 2018

Iść na siłownię – najczęstsze pytania sportowców

KlaudiaPaździernik 7, 2018

Witamina A – czy jest bezpieczna dla zdrowia?

KlaudiaPaździernik 1, 2018

Dieta przy treningu na wzrost masy mięśniowej

MonikaWrzesień 28, 2018

Czy suplementy diety są nam potrzebne?

MonikaWrzesień 27, 2018

Ashwagandha – dlaczego warto z niej skorzystać?

Spalacze.plWrzesień 27, 2018

Jak działa białko na organizm sportowca

KlaudiaWrzesień 24, 2018

Suplementy diety na pomoc w nauce

KlaudiaWrzesień 22, 2018

Najmocniejsze spalacze tłuszczu – ranking

spalaczeWrzesień 18, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone