Suplementy i odżywki

Witaminy – za i przeciw

Witaminy – za i przeciw

Nazwa „witamina” pochodzi od łacińskich słów vita – życie oraz amina – związek chemiczny zawierający grupę aminową. Nazwa ta została wprowadzona przez odkrywcę witamin, polskiego biochemika, Kazimierza Funka. Witaminę B1 nasz rodak po raz pierwszy wyodrębnił w otrębach ryżowych.
O tym, że witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu nie trzeba nikogo przekonywać. Siła i moc witamin jest często porównywana do paliwa samochodowego, bez którego nie można przejechać nawet kawałka drogi. Suplementy witaminowe właśnie dzięki takiej teorii są tak szeroko reklamowane i zajmują szczególne miejsce na półkach z suplementacją dostępną bez recepty. Czy napewno każdy musi korzystać z tych suplementów, jak praktycznie te witaminy na nas działają, a może wystarczy tylko odpowiednia dieta i już mam pełne wzmocnienie witaminowe dla ciała i umysłu?.
Definicja witamin
Witaminy są to substancje egzogenne. Takie, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, muszą być dostarczane z zewnątrz ponieważ organizm nie jest w stanie ich sam wytworzyć w wystarczających ilościach.
Witaminy dzieli się na dwie grupy: pierwszą grupę stanowią witamy rozpuszczalne w wodzie: witaminy; B1, B2, B6, B12, a także kwas nikotynowy, foliowy, pantotenowy, biotyna, witamina C.
Drugą grupę stanowią witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, do której należą witaminy: A, D, E, K. Każda z tych witamin bierze udział we wszystkich ważnych czynnościach naszego organizmu.
Witaminy A, D, E, K – ważne dla organizmu
Witamina A
Odpowiada za prawidłowe widzenie, zapobiega tzw. kurzej ślepocie, ochrania skórę, zapobiega rogowaceniu naskórka. Poprawia koloryt skóry.
Witamina D
Warunkuje prawidłowe wchłanianie wapnia, oraz metabolizm tkanki kostnej. Jej niedobór powoduje krzywicę i osteoporozę.
Witamina E
To główny antyoksydant chroniący komórki przed utleniaczami. Witamina E działa przeciwnowotworowo, zapobiega miażdżycy i chorobom serca. Zmniejsza ryzyko chorób infekcyjnych.
Witamina K
Skutkiem niedoboru tej witaminy są skazy krwotoczne. Problemy z gojeniem ran i krzepliwością krwi. Także brak witaminy K odpowiada za rozwój nowotworów i zapalenie jelita.
Dzienne zapotrzebowanie na witaminy jest wyliczone w mikrogramach. Pamiętajmy, że sięganie po witaminy syntetyczne jest potrzebne w sytuacjach gdy mamy rzeczywiście bardzo duże braki witaminowe i cierpimy na różne przewlekłe choroby, jesteśmy po wyczerpujących zabiegach operacyjnych. Decydując się na suplementację witaminową zachowajmy rozsądek, aby nie doprowadzić do kumulacji witamin w organiźmie. Dlatego czytajmy ulotki. Ponadto suplementacja witaminowa nie przy każdym schorzeniu powinna być prowadzona. Np. osoby mające problemy z powodu kamieni nerkowych nie mogą zażywać preparatów z wapniem. Z kolei osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe nie mogą stosować suplementacji z witaminą K.
Dlatego osłabienie odporności, długotrwały wysiłek, stres, zaburzenia pracy niektórych układów na pewno są powodami, które powinny nas skłonić od sięgnięcia po suplementy witaminowe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Suplementy i odżywki

More in Suplementy i odżywki

Najmocniejsze spalacze tłuszczu – ranking

spalaczeWrzesień 18, 2018

Zdrowy mózg i układ nerwowy – TOP 5 najlepszych adaptogenów

spalaczeWrzesień 17, 2018

Kiedy zacząć brać suplementy diety

KlaudiaWrzesień 16, 2018

Trening siłowy – jakie suplementy wybrać?

KlaudiaWrzesień 10, 2018

Zapotrzebowanie na białko w diecie redukcyjnej

RedakcjaWrzesień 9, 2018

Suplementy diety, które pomagają zwalczyć cellulit

KlaudiaWrzesień 7, 2018

Aminokwasy BCAA – po co i jak je stosować?

MonikaWrzesień 4, 2018

BCAA – suplement diety dla sportowców, wszystko co musisz o nim wiedzieć

KlaudiaSierpień 24, 2018

Dlaczego warto stosować odżywki białkowe

KlaudiaSierpień 20, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone