Dietetyka i zdrowe odżywianie

Woda gazowana: wróg czy sprzymierzeniec zdrowia i sylwetki

Woda gazowana: wróg czy sprzymierzeniec zdrowia i sylwetki

Wiele osób uważa, że napoje gazowane to produkty, który utrudniają zachowanie szczupłej sylwetki i nie są dobre dla zdrowia. W przypadku coli, oranżady albo innych napojów zawierających duże ilości cukrów sprawa wydaje się oczywista. Jednak czy woda gazowana także powinna znajdować się na liście produktów zakazanych?
Woda mineralna jest ceniona ze względu na zawartość cennych dla zdrowia minerałów, a także z uwagi na fakt, że nie zawiera cukru i innych substancji słodzących oraz dodatków chemicznych, takich jak barwniki i konserwanty. Zazwyczaj zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, co nie oznacza, że dwutlenek węgla prowadzi do utraty składników mineralnych. Negatywna opinia na temat wód gazowanych związana jest z tym, że CO2 podejrzewany jest o inne niepożądane działania. Nierzadko można spotkać się z twierdzeniem, że dwutlenek węgla podrażnia śluzówkę przewodu pokarmowego, utrudnia trawienie pokarmu, pogarsza wchłanianie składników odżywczych i sprzyja gromadzeniu tkanki tuszowej. Jednak żadnej z powyższych tez nie udało się potwierdzić naukowo. CO2 nie jest w stanie uszkodzić śluzówki, a tym bardziej nie ma związku z efektami odchudzania. Oznacza to, że woda gazowana wcale nie jest gorsza od niegazowanej. Można ją pić bez obaw o swoją sylwetkę i stan zdrowia. Co więcej, zawartość CO2 ma pozytywne skutki. Dwutlenek węgla jest naturalnym konserwantem, tak więc woda gazowana dłużej pozostaje świeża i jest mniej podatna na gromadzenie bakterii. W przypadku osób, które niezbyt lubią wodę niegazowaną, zawartość CO2 może być czynnikiem zachęcającym do regularnego nawadniania organizmu i korzystania z prozdrowotnych właściwości wód mineralnych.

Chociaż dwutlenek węgla nie jest szkodliwy dla zdrowia, to niektóre osoby powinny unikać wód gazowanych, a w pewnych sytuacjach należy spożywać je z umiarem. W przypadku chorób górnych dróg oddechowych lepiej sięgnąć po wodę niegazowaną. Co więcej, przeprowadzone badania dowiodły, że CO2 w dużych ilościach może zaburzać mechanizmy, które są odpowiedzialne za kontrolę pragnienia. Jest to działanie niepożądane przede wszystkim u osób, które trenują sporty wytrzymałościowe. Pomimo braku możliwości niszczenia śluzówki przewodu pokarmowego unikanie wszelkich napojów gazowanych zaleca się osobom, które chorują na wrzody żołądka albo dwunastnicy. Jak widać, lista szczególnych sytuacji nie jest długa, tak więc większość ludzi może bez obaw pić wodę nasyconą dwutlenkiem węgla. Oczywiście, chodzi tutaj o czystą wodę, a nie o wody smakowe.

Negatywne opinie na temat wód gazowanych związane są z brakiem wiedzy na temat rzeczywistych przyczyn, dla których odradza się picie napojów gazowanych. W przypadku wielu tego typu produktów chodzi o wspomniany cukier i chemiczne dodatki, a nie o sam dwutlenek węgla. Oznacza to, że jeżeli nie ma żadnych z przedstawionych powyżej przeciwwskazań, można pozwolić sobie na picie takiej wody, jaką najbardziej się lubi.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone