Dietetyka i zdrowe odżywianie

Woda gazowana: wróg czy sprzymierzeniec zdrowia i sylwetki

Woda gazowana: wróg czy sprzymierzeniec zdrowia i sylwetki

Wiele osób uważa, że napoje gazowane to produkty, który utrudniają zachowanie szczupłej sylwetki i nie są dobre dla zdrowia. W przypadku coli, oranżady albo innych napojów zawierających duże ilości cukrów sprawa wydaje się oczywista. Jednak czy woda gazowana także powinna znajdować się na liście produktów zakazanych?
Woda mineralna jest ceniona ze względu na zawartość cennych dla zdrowia minerałów, a także z uwagi na fakt, że nie zawiera cukru i innych substancji słodzących oraz dodatków chemicznych, takich jak barwniki i konserwanty. Zazwyczaj zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, co nie oznacza, że dwutlenek węgla prowadzi do utraty składników mineralnych. Negatywna opinia na temat wód gazowanych związana jest z tym, że CO2 podejrzewany jest o inne niepożądane działania. Nierzadko można spotkać się z twierdzeniem, że dwutlenek węgla podrażnia śluzówkę przewodu pokarmowego, utrudnia trawienie pokarmu, pogarsza wchłanianie składników odżywczych i sprzyja gromadzeniu tkanki tuszowej. Jednak żadnej z powyższych tez nie udało się potwierdzić naukowo. CO2 nie jest w stanie uszkodzić śluzówki, a tym bardziej nie ma związku z efektami odchudzania. Oznacza to, że woda gazowana wcale nie jest gorsza od niegazowanej. Można ją pić bez obaw o swoją sylwetkę i stan zdrowia. Co więcej, zawartość CO2 ma pozytywne skutki. Dwutlenek węgla jest naturalnym konserwantem, tak więc woda gazowana dłużej pozostaje świeża i jest mniej podatna na gromadzenie bakterii. W przypadku osób, które niezbyt lubią wodę niegazowaną, zawartość CO2 może być czynnikiem zachęcającym do regularnego nawadniania organizmu i korzystania z prozdrowotnych właściwości wód mineralnych.

Chociaż dwutlenek węgla nie jest szkodliwy dla zdrowia, to niektóre osoby powinny unikać wód gazowanych, a w pewnych sytuacjach należy spożywać je z umiarem. W przypadku chorób górnych dróg oddechowych lepiej sięgnąć po wodę niegazowaną. Co więcej, przeprowadzone badania dowiodły, że CO2 w dużych ilościach może zaburzać mechanizmy, które są odpowiedzialne za kontrolę pragnienia. Jest to działanie niepożądane przede wszystkim u osób, które trenują sporty wytrzymałościowe. Pomimo braku możliwości niszczenia śluzówki przewodu pokarmowego unikanie wszelkich napojów gazowanych zaleca się osobom, które chorują na wrzody żołądka albo dwunastnicy. Jak widać, lista szczególnych sytuacji nie jest długa, tak więc większość ludzi może bez obaw pić wodę nasyconą dwutlenkiem węgla. Oczywiście, chodzi tutaj o czystą wodę, a nie o wody smakowe.

Negatywne opinie na temat wód gazowanych związane są z brakiem wiedzy na temat rzeczywistych przyczyn, dla których odradza się picie napojów gazowanych. W przypadku wielu tego typu produktów chodzi o wspomniany cukier i chemiczne dodatki, a nie o sam dwutlenek węgla. Oznacza to, że jeżeli nie ma żadnych z przedstawionych powyżej przeciwwskazań, można pozwolić sobie na picie takiej wody, jaką najbardziej się lubi.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone