Dietetyka i zdrowe odżywianie

Wsparcie flory bakteryjnej jelit – zapobieganie stłuszczenia wątroby

Wsparcie flory bakteryjnej jelit – zapobieganie stłuszczenia wątroby

Niealkoholowa choroba otłuszczenia wątroby (NAFLD) znacznie częściej występuje osób otyłych i często, nieleczona, przeradza się w marskość i zwłóknienie tego narządu, a nawet w nowotwór.

Badanie tego zjawiska na przestrzeni lat uwypukliło możliwe czynniki wywołujące tę patologię. Zaliczono do nich m.in czynniki środowiskowe, genetyczne i metaboliczne, a także skład i modyfikacje mikroflory jelitowej.

To właśnie ten ostatni aspekt zwrócił uwagę grupy kalifornijskich naukowców koordynowanej przez Bern Schnabl. Oceniali oni, czy pacjenci dotknięci tym problemem wykazali większą przepuszczalność jelit jako negatywny czynnik NAFLD; wyniki wykazały większą obecność we krwi określonych substancji pochodzących z metabolizmu jelitowej flory bakteryjnej (przede wszystkim kwasy żółciowe i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, takie jak etanol, kwas fenylooctowy i 3-4-hydropenolaktan). Stwierdzono, że mogą one mieć  ważną rolę w rozwoju choroby.

Z tych względów, naukowcy zaangażowani w badania, dalej potwierdzają najnowsze doniesienia o osi funkcjonalnej istniejącej pomiędzy jelitami, wątrobą i metabolizmem. Hipoteza pozwala tworzyć nowe strategie mające na celu modyfikację ilość i skład jelitowej flory bakteryjnej od wczesnego dzieciństwa, aby zachować nienaruszoną przepuszczalność błony śluzowej i zapobiec wzrostowi bakterii sprzyjając wytwarzaniu tych metabolitów

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone