Odchudzanie

Wspomagacze odchudzania- co stosować, a czego unikać

Wspomagacze odchudzania- co stosować, a czego unikać

Efedryna

Istnieje wiele środków, po które sięgają osoby pragnące ułatwić sobie walkę z nadmiernymi kilogramami. Niektóre z nich wzbudzają sporo kontrowersji. Przykładem takiej substancji może być efedryna.

Efedryna to popularny składnik leków przeznaczonych do leczenia chorób układu oddechowego, na przykład astmy albo zapalenia oskrzeli. Występuje w roślinach pod postacią alkaloidu. Pozyskuje się na drodze syntezy chemicznej na przykład z takich roślin jak Ephedra sinica oraz Ma-huan. W tym miejscu warto wyjaśnić, że efedryna nie jest tym samym co pseudoefedryna, która jest jej syntetycznym odpowiednikiem. Efedryna to substancja zwiększająca wydolność organizmu, która znajduje się na liście zakazanych środków dopingujących. Wykazuje działanie pobudzające, a jednocześnie zwiększa koncentrację. Oprócz tego poprawia termogenezę i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Działanie to jest jeszcze silniejsze, jeżeli efedryna zostanie połączona z kofeiną. Stosowanie efedryny umożliwia dłuższe i bardziej intensywne treningi, a jednocześnie przyśpiesza redukcję wagi. Przypisuje się jej także zdolność do ograniczania apetytu. W takiej sytuacji pojawia się pytanie odnośnie zasadności zakazu stosowania efedryny jako środka zwiększającego zdolności wysiłkowe. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na skutki uboczne, jakie może wywołać długotrwałe stosowanie tej substancji. Działania niepożądane to pogorszenie funkcjonowania układu krwionośnego, arytmia serca, nadciśnienie tętnicze, nerwowość i podwyższenie stężenia insuliny we krwi. Efedryna zaliczana jest do sympatykomimetyków i bywała wykorzystywana jako prekursor w trakcie produkcji substancji narkotyzujących. Badania wskazują na to, że nieprawidłowo stosowana efedryna może spowodować zmiany neurodegeneracyjne. Przyjmowanie leków zawierających tę substancje jest zabronione w przypadku podwyższonego ciśnienia oraz cukrzycy. Z drugiej jednak strony efedryna nie ma zdolności tak łatwego pokonywania bariery krew- mózg, jak na przykład amfetamina, co oznacza, że nie działa równie silnie na układ nerwowy. To właśnie dlatego niektóre osoby decydują się na stosowanie suplementów diety, w których znajduje się efedryna, zdobywając je z nielegalnych źródeł. Wszystkim tym, którzy chcą korzystać ze środków legalnych i w pełni bezpiecznych, można polecić zastąpienie efedryny na przykład kwasem linolowym.

 

Kwas linolowy

Sprzężony kwas linolowy ma korzystny wpływ na zdrowie każdego człowieka, jednak szczególną uwagę zwracają na niego osoby, które są w trakcie diety redukcyjnej. Chociaż nie wszyscy naukowcy mają takie samo zdanie na temat jego prozdrowotnych właściwości, to kwas linolowy jest substancją, którą warto poznać.

CLA (skrót od angielskiej nazwy conjugated linoleic acid) powstaje z kwasu linolowego, organicznego związku chemicznego zaliczanego do grupy nienasyconowych kwasów tłuszczowych omega-6. Kwas linolowy nie jest syntezowany przez organizm, dlatego niezbędne jest dostarczanie go wraz z pożywieniem. CLA występuje między innymi w tłustym krowim mleku, produktach mlecznych oraz mięsie zwierząt przeżuwających. Ryzyko niedoboru kwasu linolowego dotyczy zatem w szczególności tych osób, które spożywają mleko odtłuszczone oraz wyeliminowały ze swojej diety produkty mleczne i mięso. Według statystyk do stwierdzenia niedoboru kwasu linolowego dochodzi rzadko.

Korzystne działanie sprzężonego kwasu linolowego na redukcję masy ciała polega przede wszystkim na hamowaniu odkładaniu się tłuszczu oraz na przyśpieszaniu jego przemiany w energię. Jednocześnie CLA stymuluje transport komórek tłuszczowych do mitochondriów, w których są one spalane. Na popularność sprzężonego kwasu linolowego wpływ fakt, iż wraz z przyśpieszeniem spalania tkanki tłuszczowej dochodzi do wzrostu tempa budowy masy mięśniowej. CLA jest zatem często wykorzystywany przez sportowców oraz inne osoby, które dążą do pozbycia się nadmiaru tkanki tłuszczowej, a jednocześnie dbają o swoje mięśnie. Chociaż takie działanie kwasu linolowego nie zostało potwierdzone naukowo, to pozytywne opinie osób stosujących CLA wydają się być najlepszym potwierdzeniem jego skuteczności.

Wpływ sprzężonego kwasu linolowego na redukcję tkanki tłuszczowej nie jedynym powodem, dla którego cieszy się on tak dużym zainteresowaniem. CLA przypisuje się zdolność normalizacji metabolizmu glukozy, co oznacza, że może on pomagać w zapobieganiu cukrzycy. Co więcej, sprzężony kwasy linolowy ma korzystny wpływ na lipidy surowicy i ogranicza tempo procesów miażdżycowych. Tym samym ogranicza ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Zdaniem specjalistów może także zmniejszyć prawdopodobieństwo rozwoju osteoporozy. Wśród korzystnych właściwości kwasu linolowego, co do których naukowcy nie są zgodni, zaliczyć można zapobieganie powstawaniu nowotworów. Niektórzy badacze uważają, że CLA może ograniczyć ryzyko raka piersi, jelita grubego, skóry oraz pierwotnego raka wątroby. Jak na razie nie udało się jednak udowodnić, iż istnieje związek pomiędzy spożywaniem sprzężonego kwasu linolowego a spadkiem zachorowalności na wyżej wymienione nowotwory.

Osoby dążące do redukcji masy ciała często decydują się na suplementację niesprzężonego kwasu linolowego. Wiele dostępnych na rynku preparatów oprócz CLA zawiera dodatkowe składniki, które wspomagają jego działanie. Przykładem może być produkt CLA+ Green Tea firmy Trec Nutrition, w którym oprócz kwasu linolowego znajduje się ekstrakt z zielonej herbaty, eliminujący wolne rodniki i zapobiegający nowotworom. Osobom zainteresowanym czystym CLA można natomiast polecić inny preparat tej marki- CLA w kapsułach.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Odchudzanie

More in Odchudzanie

Dlaczego chrom wspomaga odchudzanie?

MonikaLipiec 2, 2019

Ćwiczenia, jako sposób na walkę z niechcianymi boczkami

KlaudiaCzerwiec 12, 2019

Poradnik redukowana tkanki tłuszczowej

KlaudiaMaj 21, 2019

Domowy trening na spalanie tkanki tłuszczowej

KlaudiaMaj 19, 2019

Jak białko wpływa na odchudzanie?

KlaudiaMaj 12, 2019

Czy basen, jest sposobem na odchudzanie?

MonikaKwiecień 11, 2019
Tłuszcz wisceralny, tłuszcz wewnętrzny, otyłość brzuszna

Tłuszcz trzewny i podskórny: dlaczego zbyt niski poziom tłuszczu jest niezdrowy?

RedakcjaLuty 14, 2019

Ćwiczenia, które wspomagają odchudzanie

KlaudiaLuty 12, 2019

Adaptacje metaboliczne — co zrobić, gdy odchudzanie przestaje przynosić skutki?

Spalacze.plStyczeń 22, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone