Dietetyka i zdrowe odżywianie

Wszystko o magnezie w ciąży

Wszystko o magnezie w ciąży

Okres ciąży dla każdej kobiety jest stanem wyjątkowym. Od tego momentu zmienia się całe życie. Kobieta, a już niedługo i matka w czasie ciąży pragnie zapewnić swojemu dziecku wszystko to, co najlepsze. Zażywa kwas foliowy, bierze witaminy, stara się zdrowo odżywiać, a jeśli nie zdrowo to zapewne dużo. W całym tym jednak natłoku zmian bardzo często zapomina o tym, że mając w sobie drugą istotę potrzebuje pewnych składników mineralnych czy witamin zdecydowanie więcej, niż do tej pory. Stąd też pojawiają się później niedobory, złe samopoczucie czy nawet problemy z nieprawidłowym rozwojem dziecka. Na pewno magnez jest takim związkiem, który należy dostarczać w odpowiednich ilościach, bowiem stanowi on niezwykle ważny element w organizmie i matki i samego dziecka. Jak go przyjmować? Na co wpływa? Co powoduje?

***

Niedobór magnezu znacząco wpływa nie nieodpowiedni rozwój układu nerwowego, a także na problemy z ogólnym funkcjonowaniem organizmu. Jest on ważny dla każdego człowieka, a dla kobiet w ciąży w sposób szczególny istotny. Jego brak może przyczynić się do stanu zagrażającego zdrowiu, a nawet i życiu matki oraz dziecka. Jednym bowiem z powikłań jest rzucawka, choroba wielonarządowa mająca niestety tragiczne w skutkach konsekwencje. Magnez ma istotny wpływ na zwiększenie gęstości mineralnej kości. Dzięki niemu następuje wzmożone wchłanianie wapnia. Kobieta w ciąży potrzebuje magnezu więcej, niż gdyby w tej ciąży nie była. Jest to przede wszystkim spowodowane wzrostem objętości jej krwi. Kolejnym skutkiem niedoboru magnezu w ciąży jest pojawienie się nadciśnienia, które również jest niebywale niebezpieczne.

Objawy niedoboru magnezu

Sam niedobór magnezu nie daje określonych objawów, ale wywołane przez niego choroby już tak. Najczęściej pojawiające się nadciśnienie powoduje między innymi zmęczenie i osłabienie organizmu. Kobieta nawet po przebudzeniu czuje się już słaba, ospała, wykończona. Ma zaburzenia pamięci i koncentracji. Coraz częściej pojawiają się bóle głowy, kołatania w sercu, czy też nudności. Niedobór magnezu jest przyczyną występowania skurczów mięśni, w ciąży szczególnie niezwykle bolesnych.

Ile magnezu brać w ciąży?

Dorosły człowiek powinien przyjmować średnio 6 mg/ kg masy ciała. W ciąży ta ilość zwiększa się dwukrotnie. W suplementacji doustnej określa się, iż kobieta powinna przyjąć od 200-1000 mg magnezu na dobę. Oczywiście nie każda kobieta musi suplementować się lekami. Jeśli ilość jest w normie, nie ma niepokojących objawów podstawą jest zdrowa i zbilansowana dieta. Jeśli zaś pojawia się niedobór lekarz ginekolog prowadzący ciążę w zależności od zapotrzebowania przepisuje określoną ilość, której należy bezwzględnie przestrzegać. Nie powinniśmy w żadnym wypadku samodzielnie normować sobie dawek, gdyż może to być bardzo niebezpieczne. Wśród dostępnych w aptekach suplementów, warto zwrócić uwagę na to, co producenci nam oferują. Dobrze jest, aby przyjmować magnez rano i wieczorem, dlatego też w zależności od zalecanej ilości warto wybrać taki preparat, który w jednej tabletce będzie zawierał taką ilość, aby można go było przyjmować w godzinach porannych i wieczornych. Ważne jest także to, aby łączyć go z witaminą B6, dzięki której wchłaniany jest on lepiej dodatkowo zmniejszając nudności. Przyjmując żelazo należy zachować między przyjmowaniem suplementów minimum dwugodzinną przerwę.

Suplementy suplementami, a dieta?

Jak wiadomo to właśnie poprzez odpowiednią dietę jesteśmy w stanie otrzymać to, co najlepsze. Warto więc, aby w okresie ciąży, ale i nie tylko wprowadzić w swoje codzienne posiłki między innymi orzechy, kiełki, migdały, różnego rodzaju rośliny strączkowe. Nie można zapomnieć o gorzkim kakao, o bananach i produktach zbożowych.

Pamiętajmy- magnez jest niezwykle ważny w codziennym funkcjonowaniu. Dostarczajmy go przede wszystkim w odpowiedniej diecie, a jeśli to nie pomaga wspomagajmy się suplementami. Niedobór magnezu wpływa negatywnie zarówno na rozwój dziecka, jak również i złe samopoczucie przyszłej mamy. Tak ważne jest więc to, aby zadbać o odpowiednią jego ilość w naszym organizmie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone