Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zapotrzebowanie na białko w diecie redukcyjnej

Zapotrzebowanie na białko w diecie redukcyjnej

Osoby dążące do redukcji masy ciała nierzadko są zaskoczone, kiedy doradza się im jedzenie większej ilości białka. Warto zatem przyjrzeć się bliżej temu składnikowi odżywczemu, roli jaką białko odgrywa w ludzkim organizmie oraz związkowi pomiędzy jego zasobem a efektami diety redukcyjnej.

Białko to przede wszystkim składnik budulcowy. Jego cząsteczki stanowią surowiec w procesie syntezy tkanek i czynników biologicznej aktywnych, a zatem niektórych hormonów oraz enzymów. Uznaje się, że w przypadku osób przeciętnie aktywnych fizycznie zapotrzebowanie na białko jest nie większe niż 1g/1kg masy ciała. Wzrost zapotrzebowania związany jest ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, a zatem dotyczy między innymi sportowców. W sportach wytrzymałościowych zaleca się przyjmowanie 1,4g/1 kg masy ciała, natomiast w przypadku sportów siłowych i wytrzymałościowych 1,8g.

Jednym z powodów, dla których białko zaleca się przy diecie redukcyjnej, jest ograniczenie łaknienia. Zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, głód jest silniej odczuwalny, jeżeli nie spożywa się dostatecznie dużo protein. To właśnie nadmierne łaknienie sprawia, że wiele osób rezygnuje ze stosowania diety redukcyjnej. Dostarczenie swojemu organizmowi odpowiedniej ilości białka pozwala utrzymać apetyt na niższym poziomie, a tym samy ułatwia wytrwanie na diecie.

Kolejnym powodem popularności białka jest jego wpływ na przemianę materii. Spożywanie i trawienie pokarmu oraz przyswajanie i przetwarzanie zawartych w nim składników odżywczych związane jest ze zwiększonym zużyciem energii. Białko przyśpiesza metabolizm dwa, a nawet trzykrotnie bardziej od węglowodanów i tłuszczy. Dzięki spożywaniu dużej ilości białka można zatem przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej.

Istotne znaczenie ma także działanie antykataboliczne białka. Katabolizm to proces niszczenia komórek mięśniowych, którego celem jest pozyskanie energii, utrzymanie właściwej temperatury ciała i usunięcie z organizmu zbędnych, szkodliwych dla niego substancji. Na szczęście istnieje skuteczny sposób na uniknięcie katabolizmu. Jeżeli organizm ma zapewnioną odpowiednią ilość białka, to może pobierać z mięśni mniej potrzebnych mu aminokwasów, przez co nie dochodzi do niszczenia komórek mięśniowych. Ma to istotne znaczenie w przypadku osób, które chcą pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej bez jednoczesnej utraty masy mięśniowej.

Dieta nie zawsze w pełni pokrywa zapotrzebowanie organizmu na białko, szczególnie w przypadku osób, które potrzebują tego składnika więcej, na przykład ze względu na aktywność fizyczną czy odchudzanie. Dobrym rozwiązaniem jest zatem suplementacja białka. Szeroki wybór odżywek białkowych umożliwia wybór preparatu dostosowanych do indywidualnych potrzeb danej osoby. Dostępne są nawet odżywki z białkiem roślinnym, które stanowią najlepsze rozwiązanie w przypadku wegetarianów i wegan. Przykładem takiego produktu może być odżywka firmy Activlab- Soja Pro, w której znajduje się białko sojowe.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone