Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zdrowe potrawy z garnka rzymskiego

Zdrowe potrawy z garnka rzymskiego

Zdrowe odżywianie zyskuje coraz szersze grono zwolenników. Potrawy przyrządzane bez użycia tłuszczu stanowią alternatywę dla tłustego, smażonego i wysoko przetworzonego jedzenia, dlatego pojawia się coraz więcej produktów, przeznaczonych dla tych, którzy starają się stosować zdrową dietę. Do przyrządzania wartościowych posiłków idealnie nadają się naczynia glinianie – glina stanowiła surowiec, który z powodzeniem wykorzystywany był od 7 tysięcy lat do wyrobu naczyń.

Gliniane naczynia rzymskie znane i stosowane od 7 tysięcy lat umożliwiają przygotowywanie potrawy w zdrowy i dietetyczny sposób. Dania przyrządzane w garnkach rzymskich są aromatyczne, zdrowe i nie tracą cennych witamin i substancji odżywczych. Potrawy przyrządzane w naczyniach glinianych nie wymagają użycia tłuszczu i wody. Garnki rzymskie ułatwiają duszenie i zapiekanie lekkostrawnych potraw mięsnych. Warzywa i ryby gotowane w ganku rzymskim zachowują swoje cenne wartości odżywcze i pozostają soczyste i aromatyczne.

Garnek rzymski – zalety

Garnek rzymski może być używany w kuchenkach mikrofalowych oraz piekarnikach gazowych i elektrycznych, ponieważ niewysoka temperatura podczas przygotowywania posiłków umożliwia zachowanie cennych składników i minerałów. Garnek rzymski jest szybki i wygodny w codziennym użytkowaniu. Potrawy umieszczone w garnku nie wymagają tłuszczu i wody – umieszczenie potrawy oraz przygotowanie jej w piekarniku zajmuje około 20-30 minut. W garnku możemy przyrządzać potrawy z mięsa warzyw, ryb. Garnek nadaje się też do pieczenia chleba. Dania przyrządzane w naczyniach glinianych zachowują swoje kulinarne walory – potrawy są smaczne, soczyste, kruche i aromatyczne.

Użytkowanie naczyń glinianych

Naczynia gliniane przed pierwszym użyciem powinny zostać umyte w ciepłej wodzie bez użycia detergentów – płyny do mycia naczyń nie powinny być stosowane podczas czyszczenia naczyń z gliny. Detergenty wykorzystywane do czyszczenia mogą wsiąkać w pory naczynia oraz uwalniać się podczas duszenia i pieczenia i zmieniać smak potrawy. Naczynia po każdym posiłku należy czyścić ostrą gąbką pod bieżącą wodą.

Przed przygotowaniem posiłków garnki należy wymoczyć w wodzie ok. 30 minut – woda wsiąknie w pory naczynia i uwolni się podczas pieczenia. Para sprawi, że potrawy będą bardziej soczyste i aromatyczne. Garnki rzymskie są wrażliwe na zmianę temperatury – naczynia należy wstawiać do zimnego piekarnika i stopniowo podwyższać temperaturę. Takie użytkowanie zapobiegnie pękaniu garnka. Temperatura w piekarniku elektrycznym z termoobiegiem powinna wynosić ok. 180º C.

Do naczyń glinianych nie należy wlewać gorących płynów oraz stawiać bezpośrednio na płytach gazowych i eklektycznych – takie zachowanie może doprowadzić do uszkodzenia garnka. Gorące naczynia należy stawiać na drewnianym podłożu – zimny blat w zetknięciu z rozgrzanym naczyniem może doprowadzić do pęknięcia garnka. Po użyciu i wyczyszczeniu naczynie przechowujemy z otwartą pokrywką – umożliwi to swobodny przepływ powietrza i wyschnięcie.

Garnek rzymski – rozmiar i kształt

Garnki rzymskie dostępne są w różnych rozmiarach i kształtach. Wybierając naczynia należy, pamiętać o tym, że garnki przechodzą aromatami przygotowywanych potraw, zatem osobne naczynia pomogą przyrządzać posiłki bez aromatów z poprzednich dań. Naczynia o różnorodnych kształtach, na przykład w formie keksówki (do zapiekania pasztetów), kwiatka lub duży czterolitrowy garnek ułatwią przygotowanie potraw dla całej rodziny albo dla większej ilości osób.

Podsumowując, naczynia glinianie służyły i służą do przygotowywania zdrowych i urozmaiconych posiłków. Zalety użytkowania garnków rzymskich sprawiają, że wzbudzają coraz większe zainteresowanie i stanowią doskonałą alternatywę dla osób, które preferują zdrową i lekką kuchnię.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone