Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy ziemniaki tuczą?

Czy ziemniaki tuczą?

Z pewnością każdy z nas doskonale pamięta, jak ogromnym grzechem było zjedzenie ziemniaków będąc na diecie redukcyjnej, prawda? Od zawsze bowiem ziemniaki kojarzyły nam się z tym czymś, co tuczy, co nie pozwala nam schudnąć, co ma milion kalorii i na pewno nie stanowi dobrej propozycji wykorzystywanej w menu osoby odchudzającej się. Jak jest naprawdę? Czy faktycznie ziemniaki tuczą, czy może mogą stanowić jedną z pozycji na liście, które w naszej diecie redukcyjnej można zastosować? 

***

Prawdą jest, że w polskiej kuchni ziemniaki stanowią prawdziwy rarytas i podawane są w różnej formie do wszelkich możliwych dań. Są składnikiem zup, stanowią dodatek do dań obiadowych, podajemy je w formie frytek, pyz, kopytek, czy jako placki ziemniaczane. One po prostu w polskiej kuchni stale są obecne. Czy możemy je jednak jeść będąc na diecie? Postarajmy się spojrzeć na ziemniaki bardziej dogłębnie.

Ziemniaki – skład

Ziemniaki są tym rodzajem warzywa, który kryje w sobie niezwykle wiele cennych składników mineralnych i witamin, jednocześnie będąc doskonałym źródłem energii oraz białka. W ziemniakach znajdują się duże ilości potasu, bo na 100 gramów jest jego aż 443 mg. Ponadto zawarty jest w nich również fosfor, magnez, cynk, miedź, jak również mangan i jod. Ziemniaki są źródłem witaminy C, witamin z grupy B oraz folianów i beta karotenu. Może to co niektórych zaskoczy, ale w 100 g ziemniaków znajduje się zaledwie 73 kcal, a więc dużo mniej, niż ma makaron, kasza czy też ryż. W ziemniakach zawarty jest błonnik pokarmowy, co wpływa znacząco na perystaltykę jelit, na łatwiejsze trawienie, jak również i na większe uczucie sytości, co prowadzi do zjedzenia mniejszej ilości jedzenia, a więc do walki z nadmiernymi kilogramami. 

Ziemniaki – jak je jeść?

Ziemniaki możemy podawać na różne sposoby, w zależności od tego, co bardziej nam odpowiada i co nam bardziej smakuje. Można gotować je w wodzie lub na parze, a może piec je w piekarniku. Jeśli nie chcemy od nich przytyć, zrezygnujmy z wszelkich sosów, tłustych dodatków, śmietany, skwarek i tego typu rozwiązań, gdyż to nie ziemniaki, ale właśnie one powodują tycie i tak duże ilości kalorii. Dobrze zrobione ziemniaki stanowić mogą codzienne menu osoby będącej na diecie. 

Ciekawa informacja

A czy wiesz, że kaloryczność ziemniaków możesz obniżyć? W jaki sposób? Wystarczy je schłodzić. W ziemniakach znajduje się bowiem dużo skrobi, która pod wpływem niskiej temperatury ulega kleikowaniu, będąc całkowicie trawioną i to w bardzo szybkim czasie. Warto więc po ugotowaniu takie ziemniaki włożyć do lodówki, a cała ta skrobia ulegnie retrogradacji, przechodząc w formę skrobi opornej. 

Jeśli zastanawiamy się nad tym, czy warto jeść ziemniaki, jesteśmy przekonani o tym, że jak najbardziej tak. Jedzone z koperkiem, zapiekane w piekarniku, ugotowane na parze – w każdej postaci smakują wybornie i są na tyle mało kaloryczne, że można je jeść każdego dnia. 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Glutamina a stan zapalny związany z otyłością

SylwiaStyczeń 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plStyczeń 9, 2020

Oznaczenia produktów w kwestii spalania kalorii

SylwiaStyczeń 7, 2020

Dieta ketogeniczna dla początkujących – FAQ

SylwiaGrudzień 29, 2019

Napoje energetyczne i ich wpływ na pracę i zdrowie serca

SylwiaGrudzień 15, 2019

Adipex 75 – niebezpieczne odchudzanie

spalaczeListopad 6, 2019

Dynia – wartości odżywcze i właściwości

KlaudiaPaździernik 16, 2019

Alkohol w diecie sportowca

MonikaPaździernik 12, 2019

Działanie zielonej kawy – jakie ma właściwości, w jakich dawkach przyjmować?

KlaudiaPaździernik 11, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone