Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy ziemniaki tuczą?

Czy ziemniaki tuczą?

Z pewnością każdy z nas doskonale pamięta, jak ogromnym grzechem było zjedzenie ziemniaków będąc na diecie redukcyjnej, prawda? Od zawsze bowiem ziemniaki kojarzyły nam się z tym czymś, co tuczy, co nie pozwala nam schudnąć, co ma milion kalorii i na pewno nie stanowi dobrej propozycji wykorzystywanej w menu osoby odchudzającej się. Jak jest naprawdę? Czy faktycznie ziemniaki tuczą, czy może mogą stanowić jedną z pozycji na liście, które w naszej diecie redukcyjnej można zastosować? 

***

Prawdą jest, że w polskiej kuchni ziemniaki stanowią prawdziwy rarytas i podawane są w różnej formie do wszelkich możliwych dań. Są składnikiem zup, stanowią dodatek do dań obiadowych, podajemy je w formie frytek, pyz, kopytek, czy jako placki ziemniaczane. One po prostu w polskiej kuchni stale są obecne. Czy możemy je jednak jeść będąc na diecie? Postarajmy się spojrzeć na ziemniaki bardziej dogłębnie.

Ziemniaki – skład

Ziemniaki są tym rodzajem warzywa, który kryje w sobie niezwykle wiele cennych składników mineralnych i witamin, jednocześnie będąc doskonałym źródłem energii oraz białka. W ziemniakach znajdują się duże ilości potasu, bo na 100 gramów jest jego aż 443 mg. Ponadto zawarty jest w nich również fosfor, magnez, cynk, miedź, jak również mangan i jod. Ziemniaki są źródłem witaminy C, witamin z grupy B oraz folianów i beta karotenu. Może to co niektórych zaskoczy, ale w 100 g ziemniaków znajduje się zaledwie 73 kcal, a więc dużo mniej, niż ma makaron, kasza czy też ryż. W ziemniakach zawarty jest błonnik pokarmowy, co wpływa znacząco na perystaltykę jelit, na łatwiejsze trawienie, jak również i na większe uczucie sytości, co prowadzi do zjedzenia mniejszej ilości jedzenia, a więc do walki z nadmiernymi kilogramami. 

Ziemniaki – jak je jeść?

Ziemniaki możemy podawać na różne sposoby, w zależności od tego, co bardziej nam odpowiada i co nam bardziej smakuje. Można gotować je w wodzie lub na parze, a może piec je w piekarniku. Jeśli nie chcemy od nich przytyć, zrezygnujmy z wszelkich sosów, tłustych dodatków, śmietany, skwarek i tego typu rozwiązań, gdyż to nie ziemniaki, ale właśnie one powodują tycie i tak duże ilości kalorii. Dobrze zrobione ziemniaki stanowić mogą codzienne menu osoby będącej na diecie. 

Ciekawa informacja

A czy wiesz, że kaloryczność ziemniaków możesz obniżyć? W jaki sposób? Wystarczy je schłodzić. W ziemniakach znajduje się bowiem dużo skrobi, która pod wpływem niskiej temperatury ulega kleikowaniu, będąc całkowicie trawioną i to w bardzo szybkim czasie. Warto więc po ugotowaniu takie ziemniaki włożyć do lodówki, a cała ta skrobia ulegnie retrogradacji, przechodząc w formę skrobi opornej. 

Jeśli zastanawiamy się nad tym, czy warto jeść ziemniaki, jesteśmy przekonani o tym, że jak najbardziej tak. Jedzone z koperkiem, zapiekane w piekarniku, ugotowane na parze – w każdej postaci smakują wybornie i są na tyle mało kaloryczne, że można je jeść każdego dnia. 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaMaj 22, 2020

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaKwiecień 14, 2020

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plKwiecień 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plKwiecień 9, 2020

Odchudzanie – czy możemy to zrobić bez diety i ćwiczeń?

SylwiaMarzec 31, 2020

Wzmocnienie odporności  – co stosować

SylwiaMarzec 27, 2020

Czy probiotyki mogą pomóc w chudnięciu?

SylwiaMarzec 20, 2020

Jak wzmocnić układ odpornościowy w czasie walki z koronawirusem (COVID-19)?

SylwiaMarzec 18, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone