Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zapotrzebowanie kaloryczne

Zapotrzebowanie kaloryczne

Stworzenie idealnego planu dietetycznego nie musi być trudne, a powinno stać się podstawą naszego codziennego życia. Nie wiele osób o tym wie, ale nie ma czegoś takiego, jak uniwersalna dieta. Trzeba pamiętać, że każdy człowiek ma inny organizm, tak więc i jadłospis dla każdego z nas powinien nieco różnić się od siebie. Na początek warto ustalić sobie, jakie jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne, a od czego to zależy? Ile kalorii powinna dostarczać twoja dieta, jak ją prawidłowo ułożyć?

O zapotrzebowaniu kalorycznym

Na początek warto wyjaśnić sobie, czym jest zapotrzebowanie kaloryczne. Jest to ilość kalorii, której potrzebuje nasz organizm, by móc prawidłowo funkcjonować i osiągać wszystkie założone przez nas korzyści. Przyjmijmy sobie, że podstawową jednostką jest kcal = 1000 cal. A teraz wyjaśnimy sobie kilka pojęć, które pomogą nam lepiej zrozumieć pojęcie zapotrzebowania kalorycznego. Podstawowa przemiana materii – to pierwsze z ważnych dla nas pojęć. W skrócie jest to PPM, czyli ilość kalorii, która jest niezbędna dla każdego organizmu, by mógł on prawidłowo funkcjonować. Na ten miernik wpływ mają, takie czynniki jak:

  • Płeć,
  • Wiek,
  • Hormony,
  • Wzrost,
  • Genetyka,
  • Stan zdrowia.

Podstawowa przemiana materii obejmuje jedynie pracę układów i narządów wewnętrznych. Tak więc jest to współczynnik, który określa nas jako osoby, które nie są aktywne fizycznie i większość czasu spędzają na odpoczynku. Tak więc ten miernik jest tylko podstawą, z którą można przejść do całkowitej przemiany materii, czyli inaczej CPM. To ten współczynnik wykazuje rzeczywiste zapotrzebowanie kaloryczne. Jest tak, ponieważ uwzględnia on nawet najmniejszą aktywność fizyczną. Trzeba wiedzieć, że przecież podczas każdego ruchu nasz organizm potrzebuje energii. Do każdej czynności konieczne jest spalenie dodatkowej porcji kalorii. Tak więc miernik całkowitej przemiany materii obejmuje każdą czynność, a miernik podstawowej przemiany materii jedynie leżenie na kanapie. Kiedy chcemy dowiedzieć się, jakie jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne na dobę, to możemy użyć obu tych mierników. Konieczne jest uwzględnienie jednakowo CPM oraz PPM.

Kalorie to nie wszystko

Trzeba wiedzieć, że kalorie to nie wszystko, czego potrzebuje organizm człowieka do prawidłowej pracy. Nie można jeść jedynie po to, by mieć energię. Trzeba zwrócić uwagę na to, co jemy i jakie składniki odżywcze trafiają do naszego organizmu. Liczy się więc jakość kalorii. Im lepsza tym dla nas zdrowiej. Tak więc liczy się to, by w codziennej diecie znalazły się nie tylko tłuszcze, czy węglowodany, ale również białka, które także są źródłem energii. To jednak tłuszcze mają największą wartość energetyczną. Okazuje się, że organizm wykorzystuje najwięcej tłuszczy do wytworzenia pełnowartościowych składników odżywczych. Trzeba pamiętać, że 2000 kalorii, które pozyskamy ze zdrowych i pełnowartościowych źródeł, to nie to samo, co 2000 kalorii jedzenia śmieciowego.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ferrytyna- za co jest odpowiedzialna, co powoduje, co w sytuacji jej nadmiaru, a co z jej niedoborem?

SylwiaMaj 29, 2020

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaMaj 22, 2020

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaKwiecień 14, 2020

Jak wyeliminować cukier z diety? 8 kroków do ograniczenia spożycia cukru

Spalacze.plKwiecień 10, 2020

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plKwiecień 9, 2020

Odchudzanie – czy możemy to zrobić bez diety i ćwiczeń?

SylwiaMarzec 31, 2020

Wzmocnienie odporności  – co stosować

SylwiaMarzec 27, 2020

Czy probiotyki mogą pomóc w chudnięciu?

SylwiaMarzec 20, 2020

Jak wzmocnić układ odpornościowy w czasie walki z koronawirusem (COVID-19)?

SylwiaMarzec 18, 2020

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone