Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Mandarynki to w Polsce jedne z najpopularniejszych i najbardziej lubianych owoców cytrusowych. Są sprowadzane z krajów o klimacie tropikalnym i subtropikalnym, dlatego mamy do nich dostęp przez cały rok. Warto z tego korzystać, ponieważ zawierają substancje, które są ważne dla zdrowia, a dodatkowo ułatwiają zachowanie szczupłej sylwetki.

W mandarynkach znajduje się między innymi nobiletina. Badania przeprowadzone na jednym z amerykańskich uniwersytetów dowiodły, że ta substancja wspomaga walkę z otyłością, a także wykazuje szereg innych prozdrowotnych właściwości. Wpływ na redukcję wagi ma związek z zapobieganiem odkładania tłuszczy w wątrobie. Nobiletyna blokuje ten proces poprzez blokowanie genów odpowiadających za gromadzenie się tłuszczu, a także stymulowanie tych genów, które odpowiadają za jego spalanie. Mandarynki to doskonały zamiennik słodyczy. Mają słodki smak, a w 100 gramach zawierają tylko 53 kalorie, tak więc mogą być elementem diety redukcyjnej. Co więcej, nobiletina przeciwdziała rozwojowi cukrzycy typu 2, miażdżycy i innym zaburzeniom ze strony układu krwionośnego, które mogą przyczynić się do udaru albo zawału serca. U dzieci ze stwierdzoną hipercholestorelemią po włączeniu do diety 2 filiżanek soku mandarynkowego doszło do poprawy profilu lipidowego. Warto zwrócić uwagę na to, że przyjmowanie nobiletiny umożliwia zachowanie właściwego poziomu trójglicerydów, cholesterolu, insuliny i glukozy nawet w przypadku stosowania diety bogatej w tłuszcz i cukry proste. Wysuwane są także hipotezy, według których regularne spożywanie mandarynek może w pewnych sytuacjach redukować ryzyko rozwoju raka wątroby. Dotyczy to przede wszystkim osób cierpiących na wirusowe zapalenie wątroby typu C. Ma to związek z występowaniem w mandarynkach kryptoksantyny, czyli związków o działaniu antyoksydacyjnym. Niektórzy badacze sugerują nawet, że antynowotworowe działanie może dotyczyć również innych narządów, na przykład żołądka i przełyku. Kryptoksantyna może także stanowić ważny element profilaktyki demencji starczej oraz innych zaburzeń poznawczych, związanych z podeszłym wiekiem. Substancja ta przeciwdziała uszkodzeniom DNA komórek mózgowych. Mandarynki są także źródłem witamin A, B1 i B6, C oraz magnezu, potasu, wapnia i manganu.

Kiedy najlepiej jeść owoce, aby nie przytyć!

Wprawdzie nie wszystkie prozdrowotne właściwości mandarynek zostały potwierdzone, jednak na podstawie ustalonych już faktów można stwierdzić, że są to owoce dobre nie tylko dla osób, które starają się pozbyć nadmiernych kilogramów. Warto zatem sięgać po nie regularnie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Redukcja – czym jest i kiedy jest potrzebna

MonikaStyczeń 16, 2019

Zdrowa dieta na lepszą pamięć

KlaudiaStyczeń 15, 2019

Płatki owsiane – czemu warto je jeść?

MonikaStyczeń 14, 2019

Najlepsze pomysły na śniadanie dla sportowca

MonikaStyczeń 13, 2019

Rodzaje żywności funkcjonalnej

KlaudiaStyczeń 12, 2019

Najlepsze diety oczyszczające

MonikaStyczeń 12, 2019

Kwasy, które musisz znać

KlaudiaStyczeń 11, 2019

Kwasy omega –3 na lepszą pamięć

KlaudiaStyczeń 11, 2019

Migdały – czemu warto jeść?

MonikaStyczeń 11, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone