Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Mandarynki to w Polsce jedne z najpopularniejszych i najbardziej lubianych owoców cytrusowych. Są sprowadzane z krajów o klimacie tropikalnym i subtropikalnym, dlatego mamy do nich dostęp przez cały rok. Warto z tego korzystać, ponieważ zawierają substancje, które są ważne dla zdrowia, a dodatkowo ułatwiają zachowanie szczupłej sylwetki.

W mandarynkach znajduje się między innymi nobiletina. Badania przeprowadzone na jednym z amerykańskich uniwersytetów dowiodły, że ta substancja wspomaga walkę z otyłością, a także wykazuje szereg innych prozdrowotnych właściwości. Wpływ na redukcję wagi ma związek z zapobieganiem odkładania tłuszczy w wątrobie. Nobiletyna blokuje ten proces poprzez blokowanie genów odpowiadających za gromadzenie się tłuszczu, a także stymulowanie tych genów, które odpowiadają za jego spalanie. Mandarynki to doskonały zamiennik słodyczy. Mają słodki smak, a w 100 gramach zawierają tylko 53 kalorie, tak więc mogą być elementem diety redukcyjnej. Co więcej, nobiletina przeciwdziała rozwojowi cukrzycy typu 2, miażdżycy i innym zaburzeniom ze strony układu krwionośnego, które mogą przyczynić się do udaru albo zawału serca. U dzieci ze stwierdzoną hipercholestorelemią po włączeniu do diety 2 filiżanek soku mandarynkowego doszło do poprawy profilu lipidowego. Warto zwrócić uwagę na to, że przyjmowanie nobiletiny umożliwia zachowanie właściwego poziomu trójglicerydów, cholesterolu, insuliny i glukozy nawet w przypadku stosowania diety bogatej w tłuszcz i cukry proste. Wysuwane są także hipotezy, według których regularne spożywanie mandarynek może w pewnych sytuacjach redukować ryzyko rozwoju raka wątroby. Dotyczy to przede wszystkim osób cierpiących na wirusowe zapalenie wątroby typu C. Ma to związek z występowaniem w mandarynkach kryptoksantyny, czyli związków o działaniu antyoksydacyjnym. Niektórzy badacze sugerują nawet, że antynowotworowe działanie może dotyczyć również innych narządów, na przykład żołądka i przełyku. Kryptoksantyna może także stanowić ważny element profilaktyki demencji starczej oraz innych zaburzeń poznawczych, związanych z podeszłym wiekiem. Substancja ta przeciwdziała uszkodzeniom DNA komórek mózgowych. Mandarynki są także źródłem witamin A, B1 i B6, C oraz magnezu, potasu, wapnia i manganu.

Kiedy najlepiej jeść owoce, aby nie przytyć!

Wprawdzie nie wszystkie prozdrowotne właściwości mandarynek zostały potwierdzone, jednak na podstawie ustalonych już faktów można stwierdzić, że są to owoce dobre nie tylko dla osób, które starają się pozbyć nadmiernych kilogramów. Warto zatem sięgać po nie regularnie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zapotrzebowanie kaloryczne

KlaudiaLuty 24, 2019

Wartości odżywcze jabłka

KlaudiaLuty 24, 2019

Jakie wartości odżywcze mają ziemniaki?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma zielony jęczmień?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma pizza?

KlaudiaLuty 18, 2019

Jakie wartości odżywcze ma kawa?

KlaudiaLuty 17, 2019

Jakie wartości odżywcze ma barszcz czerwony?

KlaudiaLuty 16, 2019

Długowieczność – tajemnica Japończyków

MonikaLuty 16, 2019

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

KlaudiaLuty 14, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone