Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jakie wartości odżywcze mają ziemniaki?

Jakie wartości odżywcze mają ziemniaki?

Często ziemniaki są przez nas niedoceniane. Jest to błąd, ponieważ to warzywo ma w sobie wiele składników odżywczych, a dzięki temu posiada również liczne właściwości odżywcze, o który nie zdajemy sobie sprawy. Nie wiele osób wie, ale ziemniaki mają w sobie więcej witaminy C niż jabłka. Są one również mniej kaloryczne niż makarony, a także niektóre kasze. Trzeba jednak pamiętać o ich odpowiednim przygotowaniu do spożycia, by nie traciły one swoich wartości odżywczych i właściwości prozdrowotnych.

Wartości odżywcze ziemniaków

Wbrew pozorom ziemniaki są bardzo lekkie, a dzięki związkom, jakie są w nich zawarte, są one warzywem, które bardzo dobrze się przyswaja i szybko trawi. W ziemniakach nie ma prawie w ogóle tłuszczu, więc dostarczają do organizmu nie wiele kalorii. W 100 gramach ziemniaki mają zaledwie 80 kalorii. Ziemniaki są bogate w potas, który ma obniżać ciśnienie krwi. Nie braknie w nich również magnezu, a związek ten ma wpływ na kości, żeby, a także korzystnie wpływa na pracę procesów metabolicznych. Magnez dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia i zwiększa odporność organizmu na stres. Ziemniaki dostarczają do organizmu niewielkie ilości wapnia, żelaza oraz fosforu. Warzywo to bogate jest w liczne witaminy. Najwięcej w nich jest witaminy C. Kartofle zawierają również zestaw witamin z grupy B i witaminę A. Trzeba wiedzieć, że nie ma ich za wiele, ale jemy wystarczająco dużo ziemniaków, by uznać je za wystarczające źródło witamin i minerałów. Dodatkowo kartofle zawierają cenny błonnik, który ma za zadanie ułatwiać trawienie, a także wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Dzięki zawartości błonnika ziemniaki mogą przyczyniać się do zmniejszenia masy tłuszczowej ciała, a także mogą być pomocą w obniżaniu poziomu cholesterolu. Ziemniaki nie zawierają dużo białka, jednak zazwyczaj jemy je w towarzystwie cennego białka zwierzęcego, więc w takim zestawieniu tworzą one pełnowartościowy posiłek. Dostarczają one również dużo energii, ponieważ są bogate w skrobię.

Jak przyrządzić ziemniaki?

Niestety nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale w ziemniakach składniki odżywcze są rozmieszczone nierównomiernie. To pod skórką znajduje się najwięcej witamin i minerałów. A w środku ziemniaków znajduje się najwięcej skrobi. Tak więc podczas ich przygotowania najlepiej obierać je cienko lub jeszcze lepszym pomysłem jest ich gotowanie lub pieczenie w skórce, ponieważ będzie ona chroniła składniki odżywcze przed wypłukaniem. Większość witamin, które znajdują się w ziemniakach jest rozpuszczalna w wodzie. Przez co podczas gotowania kartofli bez skórek składniki odżywcze wytrącają się w ponad 50 procentach. Jeśli jednak przygotowywać je będziemy w skórce, to składniki odżywcze wytrącą się w zaledwie 20 procentach. Nie warto obierać ziemniaków na zapas i zostawiać je w wodzie, ponieważ w ten sposób zostaną one pozbawione składników odżywczych, a jedyne co się w nich znajdzie, to skrobia. Dodatkowo warto wiedzieć, że mniejsza ilość wody, a większa zawartość soli zmniejszy straty składników odżywczych podczas przygotowania ziemniaków.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Napoje energetyczne – co musisz wiedzieć?

KlaudiaMaj 20, 2019

Toksyny w organizmie – sposoby na ich usunięcie

MonikaMaj 18, 2019

Fast foody robią się coraz bardziej niezdrowe

SylwiaKwiecień 27, 2019

Nie mogę schudnąć – przyczyny problemów ze schudnięciem

MonikaKwiecień 19, 2019

Jakie ryby najlepiej jeść?

MonikaKwiecień 18, 2019

Od czego zależy indeks glikemiczny i co nam mówi?

Spalacze.plKwiecień 18, 2019

Łosoś – jakie ma właściwości i warto go zjeść?

MonikaKwiecień 17, 2019

Jak jeść tanio i zdrowo – czy  to możliwe?

MonikaKwiecień 15, 2019

Jak działa metabolizm – choroby metabolizmu

MonikaKwiecień 13, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone