Dietetyka i zdrowe odżywianie

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Owoce i warzywa w diecie redukcyjnej

Jedna z pierwszych zmian, jakie wprowadzają osoby dążące do redukcji masy ciała, to zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw. Uważa się, że są to dietetyczne produkty żywnościowe, które w trakcie odchudzania powinny stanowić podstawowy element jadłospisu. W rzeczywistości jednak nie wszystkie owoce i warzywa można spożywać bez ograniczeń, jeżeli dąży się do redukcji wagi.

Owoce są cennym źródłem witamin i minerałów, jednak oprócz cukrów złożonych zawierają także dużo cukrów prostych, których powinno się unikać podczas odchudzania. Z tego względu warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, owoce najlepiej spożywać w pierwszej połowie dnia, jako element pierwszego lub drugiego śniadania. Można po nie sięgnąć także po treningu, ponieważ owoce uzupełniają w mięśniach zużyte zapasy glikogenu. Nie zaleca się natomiast spożywania owoców na noc, ponieważ zawarte w nich cukry nie zostaną w pełni strawione, a jednocześnie dojdzie do zwiększenia apetytu, na skutek podwyższenia poziomu insuliny we krwi. Oczywiście, należy wybierać surowe owoce, a unikać tych przetworzonych, gdyż zazwyczaj zawierają one znacznie więcej kalorii. Osoby stosujące dietę redukcyjną powinny wybierać przede wszystkim owoce o niskiej zwartości kalorii, takie jak arbuzy, maliny, poziomki, truskawki, porzeczki i grejpfruty. Po treningu można sięgnąć po bardziej kaloryczne owoce, na przykład po wiśnie, winogrona, gruszki oraz banany, które zawierają dużo traconego podczas ćwiczeń potasu. W przypadku ograniczonej aktywności nie zaleca się jednak spożywania owoców z ostatniej grupy.

W przypadku warzyw warto spożywać przede wszystkim te, które można jeść na surowo, ponieważ to właśnie w takiej formie są najłatwiejsze do strawienia. Szczególnie polecane są zatem: pomidor, seler, ogórek, papryka, rzodkiew, kapusta i kalafior. Z gotowanych warzyw warto wybrać na przykład cukinię, szpinak, szparagi, marchewkę albo kalafior. Warzywa ciężkostrawne go głównie warzywa strączkowe (na przykład fasola, bób, soczewica, groch i kukurydza), jak również cebula i czosnek, które dodatkowo pobudzają apetyt. W tym miejscu warto obalić mit dotyczący ziemniaków. Wbrew panującemu przekonaniu, gotowane ziemniaki nie zawierają dużo kalorii i nie są tuczące, a dodatkowo charakteryzują się wysoką zwartością witaminy C. W trakcie diety redukcyjnej nie zaleca się natomiast spożywania ziemniaków smażonych, a także łączenia tych warzyw z produktami mięsnymi. Ostatni zakaz związany jest z tym, że podczas odchudzania nie powinno się łączyć węglowodanów i białek, gdyż te pierwsze trawione są w środowisku zasadowym, a drugie w kwaśnym.

Jak prawidłowo zacząć odchudzanie, aby mieć spodziewane efekty!

Owoce i warzywa zawierają wiele cennych składników odżywczych, dlatego odgrywają ważną rolę w zdrowej diecie, nie tylko w przypadku osób, które mają na celu redukcję wagi. Warto jednak podejmować przemyślane decyzje, a nie kierować się zasłyszanymi mitami.

4 komentarze

4 Comments

  1. Pola

    maj 16, 2016 na 6:10 am

    Miałam problem z jedzeniem warzyw i owoców więc z polecenia kupiłam LifeEssence i czuję się dużo lepiej a warzyw wcale nie jem więcej 😉

    • Sylwia

      sierpień 10, 2020 na 3:45 pm

      Warto spożywać warzywa i owoce w naturalnej formie, gdyż to jest najlepsze źródło witamin i minerałów dla nas 🙂

  2. Robert

    sierpień 9, 2020 na 2:34 pm

    Owoców lepiej wcale nie jeść, chyba że w ramach swoistego „cheat meal” a warzywa jak rzodkiew, pomidor, ogórek i nawet marchew – jak najwięcej pod warunkiem, że surowe.

    • Sylwia

      sierpień 10, 2020 na 3:44 pm

      Owoce to źródło błonnika, witamin i minerałów. Jak najbardziej warto je spożywać 🙂

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Grzyby nootropowe do kawy

Redakcjawrzesień 1, 2021

Przepisy na posiłki z odżywki białkowej

Monikaczerwiec 17, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

Klaudiaczerwiec 14, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Nieszczelne jelito co to? Objawy i leczenie.

spalaczemaj 7, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone