Dietetyka i zdrowe odżywianie

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

Jest wiele suplementów diety, przez, które dużo osób zastanawia się nad ich działaniem i właściwościami. Napoje izotoniczne dla jednych są niezbędnym dodatkiem do codziennej diety, a dla innych są niebezpieczne dla zdrowia. Jak jest prawda na temat napoi izotonicznych? Czy warto jest stosować, a jeśli tak to dlaczego?

Z czego zrobione są napoje izotoniczne?

Na napojach izotonicznych znajduje się duże ilość wody oraz elektrolitów, dlatego przez wielu są one uznawane za napój idealny dla osób aktywnych fizycznie. To prawda, w organizmie sportowca często dochodzi do zaburzenia równowagi elektrolitowej. Przez to pojaw się problem z odwodnieniem, a to jest bardzo niebezpieczny stan dla organizmu człowieka. Możemy więc stwierdzić, że napoje izotoniczne są dobrym wyborem dla osób aktywnych fizycznie, czy to jednak prawda? Nie zawsze. Wiele takich napoi ma piękne kolory, które niestety w większości przypadków nie są uzyskane przy pomocy naturalnych barwników. Są to również napoje słodkie, więc są kaloryczne. A to może prowadzić do zwiększenia się tkanki tłuszczowej w organizmie.  Czy warto więc sięgać po napoje izotoniczne?

Nie zawsze jest to potrzebne. Jeśli prowadzimy treningi niewymagające, to nie dojdzie do zaburzenia równowagi elektrolitowej, a jedynie do utraty niewielkiej ilości wody. Tak więc lepszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po wodę mineralną, która nawodni organizm, a nie dostarczy do niego kalorii.

Dla kogo są napoje izotoniczne?

Wiele osób zastanawia się, kiedy można sięgnąć po napoje izotoniczne. Jak już wcześniej wspomnieliśmy przy umiarkowanym wysiłku fizycznym najlepiej będzie sięgnąć po wodę mineralną, ponieważ nie dostarcza ona do organizmu kalorii tak jak to robią napoje dla sportowców. Woda mineralna nawodni organizm oraz uzupełni niedobory magnezu, czy innych składników mineralnych. Kiedy jednak ćwiczenia są intensywne i długotrwałe dobrym rozwiązaniem będzie wypicie napoju izotonicznego, ponieważ będzie on wsparciem dla równowagi elektrolitowej. Na rynku są również napoje hipotoniczne, po które również warto sięgać, kiedy trening był wymagający i trwał dłużej niż godzinę.

Dlaczego warto pić napoje izotoniczne?

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto sięgać po napoje izotoniczne, to wyjaśnimy sobie teraz jakie korzyści możemy osiągnąć sięgając po ta kolorowe napoje. Po pierwsze podczas długotrwałego treningu organizm zaczyna podnosić swoją temperaturę, przez konieczna jest produkcja potu, którego zadaniem jest schłodzenie ciała podczas ćwiczeń i obniżenie jego temperatury. Jest to prawidłowa reakcja organizmu, jednak podczas tego procesu wytrącane zostają woda, elektrolity i wiele witamin. Jeśli w szybkim czasie nie uzupełnimy tych niedoborów może dojść do poważnych powikłań, które często są zagrożeniem dla zdrowia, a w niektórych przypadkach nawet i życia. Napoje izotoniczne nawadniają organizm, uzupełniają niedobory witamin i elektrolitów. A to sprawia, że nie czujemy się osłabieni po wykonanym treningu. A dodatkowym plusem tych napoi jest to, że dostarczają one niewielkie ilości węglowodanów, dzięki czemu zapobiegają one uszkodzeniu mięśni oraz wspomagają proces regeneracji tkanek mięśniowych.

Wady napoi izotonicznych

Wiele osób w dzisiejszym społeczeństwie ma problemy z otyłością i nadwagą, a przyczyną tego jest spożywanie dużej ilości napij słodzonych. Izotoniki również należą do tej grupy. Jak już w wcześniej wspomnieliśmy w ich składzie często znajduje się duża ilość cukru oraz barwników, które nadają piękne kolory. Im częściej sięgamy po napoje izotoniczne tym większe mamy pragnienie, a to skutkuje wprowadzeniem dużej ilości kalorii do układu pokarmowego. Prowadzić to może do zwiększenia się masy ciała, co często dla sportowców oznacza zwiększenie intensywności treningów, przejście na dietę redukcyjną oraz wydłużenie się czasu rozbudowania masy mięśniowej.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak budować masę mięśniową?

Julia Cichaczewska2 lutego, 2024

Dieta IF – czym jest Intermittent Fasting?

Julia Cichaczewska18 stycznia, 2024

Napoje fermentowane – sekret zdrowia i witalności

Julia Cichaczewska1 grudnia, 2023

Jak poprawić działanie spalaczy tłuszczu? – praktyczne wskazówki

Julia Cichaczewska3 listopada, 2023

Dieta bogata w białko – zalety i wady

Spalacze.pl3 października, 2023

Naturalne spalacze tłuszczu – Jakie produkty mogą wspomagać proces spalania tłuszczu?

Julia Cichaczewska22 września, 2023

Zdrowe odżywianie: klucz do sukcesu – porady dietetyczne, nowości

spalacze11 kwietnia, 2023

Zdrowe zamienniki słodyczy – sprawdź czym zastąpić słodycze

spalacze29 marca, 2023

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcja23 września, 2021

Jesteśmy tu dla Ciebie – od pierwszego kroku na ścieżce zdrowia, aż po finish. Odkryj naszą różnorodną ofertę, zaczerpnij wiedzy z naszego bloga i dołącz do społeczności, która wie, że zdrowie to więcej niż tylko dieta i ćwiczenia.

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone