Dietetyka i zdrowe odżywianie

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

Napoje izotoniczne – warto czy nie?

Jest wiele suplementów diety, przez, które dużo osób zastanawia się nad ich działaniem i właściwościami. Napoje izotoniczne dla jednych są niezbędnym dodatkiem do codziennej diety, a dla innych są niebezpieczne dla zdrowia. Jak jest prawda na temat napoi izotonicznych? Czy warto jest stosować, a jeśli tak to dlaczego?

Z czego zrobione są napoje izotoniczne?

Na napojach izotonicznych znajduje się duże ilość wody oraz elektrolitów, dlatego przez wielu są one uznawane za napój idealny dla osób aktywnych fizycznie. To prawda, w organizmie sportowca często dochodzi do zaburzenia równowagi elektrolitowej. Przez to pojaw się problem z odwodnieniem, a to jest bardzo niebezpieczny stan dla organizmu człowieka. Możemy więc stwierdzić, że napoje izotoniczne są dobrym wyborem dla osób aktywnych fizycznie, czy to jednak prawda? Nie zawsze. Wiele takich napoi ma piękne kolory, które niestety w większości przypadków nie są uzyskane przy pomocy naturalnych barwników. Są to również napoje słodkie, więc są kaloryczne. A to może prowadzić do zwiększenia się tkanki tłuszczowej w organizmie.  Czy warto więc sięgać po napoje izotoniczne?

Nie zawsze jest to potrzebne. Jeśli prowadzimy treningi niewymagające, to nie dojdzie do zaburzenia równowagi elektrolitowej, a jedynie do utraty niewielkiej ilości wody. Tak więc lepszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po wodę mineralną, która nawodni organizm, a nie dostarczy do niego kalorii.

Dla kogo są napoje izotoniczne?

Wiele osób zastanawia się, kiedy można sięgnąć po napoje izotoniczne. Jak już wcześniej wspomnieliśmy przy umiarkowanym wysiłku fizycznym najlepiej będzie sięgnąć po wodę mineralną, ponieważ nie dostarcza ona do organizmu kalorii tak jak to robią napoje dla sportowców. Woda mineralna nawodni organizm oraz uzupełni niedobory magnezu, czy innych składników mineralnych. Kiedy jednak ćwiczenia są intensywne i długotrwałe dobrym rozwiązaniem będzie wypicie napoju izotonicznego, ponieważ będzie on wsparciem dla równowagi elektrolitowej. Na rynku są również napoje hipotoniczne, po które również warto sięgać, kiedy trening był wymagający i trwał dłużej niż godzinę.

Dlaczego warto pić napoje izotoniczne?

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto sięgać po napoje izotoniczne, to wyjaśnimy sobie teraz jakie korzyści możemy osiągnąć sięgając po ta kolorowe napoje. Po pierwsze podczas długotrwałego treningu organizm zaczyna podnosić swoją temperaturę, przez konieczna jest produkcja potu, którego zadaniem jest schłodzenie ciała podczas ćwiczeń i obniżenie jego temperatury. Jest to prawidłowa reakcja organizmu, jednak podczas tego procesu wytrącane zostają woda, elektrolity i wiele witamin. Jeśli w szybkim czasie nie uzupełnimy tych niedoborów może dojść do poważnych powikłań, które często są zagrożeniem dla zdrowia, a w niektórych przypadkach nawet i życia. Napoje izotoniczne nawadniają organizm, uzupełniają niedobory witamin i elektrolitów. A to sprawia, że nie czujemy się osłabieni po wykonanym treningu. A dodatkowym plusem tych napoi jest to, że dostarczają one niewielkie ilości węglowodanów, dzięki czemu zapobiegają one uszkodzeniu mięśni oraz wspomagają proces regeneracji tkanek mięśniowych.

Wady napoi izotonicznych

Wiele osób w dzisiejszym społeczeństwie ma problemy z otyłością i nadwagą, a przyczyną tego jest spożywanie dużej ilości napij słodzonych. Izotoniki również należą do tej grupy. Jak już w wcześniej wspomnieliśmy w ich składzie często znajduje się duża ilość cukru oraz barwników, które nadają piękne kolory. Im częściej sięgamy po napoje izotoniczne tym większe mamy pragnienie, a to skutkuje wprowadzeniem dużej ilości kalorii do układu pokarmowego. Prowadzić to może do zwiększenia się masy ciała, co często dla sportowców oznacza zwiększenie intensywności treningów, przejście na dietę redukcyjną oraz wydłużenie się czasu rozbudowania masy mięśniowej.

 

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Gdzie szukać białka? 

KlaudiaPaździernik 16, 2018

Hormonalna terapia zastępcza – dla kogo? kiedy stosować? czy jest bezpieczna?

spalaczePaździernik 9, 2018

Suplementy diety bezpieczne dla kobiet w ciąży

KlaudiaPaździernik 9, 2018

Magnez z witaminą B6 – czemu warto przyjmować

KlaudiaPaździernik 8, 2018

Post Dąbrowskiej – opis diety i zasady stosowania

SylwiaWrzesień 29, 2018

Dieta sportowca – co jest najważniejsze?

MonikaWrzesień 28, 2018

Dieta 1500 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 28, 2018

Dieta 1200 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 27, 2018

Dieta 1000 kalorii – zasady i przykładowy jadłospis

SylwiaWrzesień 26, 2018

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone