Dietetyka i zdrowe odżywianie

Nastolatek i odchudzanie

Nastolatek i odchudzanie

Nastolatkowie rzadko interesują się tematem zdrowego odżywiania, a ich ulubionym jedzeniem często są fast foody. Z tego względu wielu z nich ma problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Odchudzanie nastolatka to temat, który nie bez powodu budzi liczne wątpliwości. W trakcie walki z nadmiernymi kilogramami należy mieć na uwadze wysokie zapotrzebowanie na składniki odżywcze, ponieważ organizm tak młodego człowieka nieustannie się rozwija.

Wśród najważniejszych zasad zdrowej diety dla nastolatka należy wymienić położenie nacisku na jakość, a nie ilość jedzenia. Ograniczenia pożywienia bez zwrócenia uwagi na zawartość składników odżywczych to najczęstsza przyczyna groźnych dla zdrowia niedoborów. Z jadłospisu należy wyeliminować przede wszystkim wspominane wcześniej fast foody, a także słodycze i słone przekąski. Jednocześnie zaleca się zwiększenie ilości świeżych i gotowanych warzyw i owoców. Błędem jest myślenie, iż owoce i warzywa można spożywać pod postacią dżemów, jogurtów czy soków. Takie produkty w rzeczywistości dostarczają głównie zbędnych kalorii. W diecie nastolatka ważną rolę powinny odgrywać także ryż, kasza oraz pełnoziarniste makarony i pieczywo. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na spożywane mięso. Białko to składnik odżywczy, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju organizmu, jednak tłuste i źle przyrządzone mięso stanowi jedną z głównych przyczyn przybierania na wadze. Niewskazane jest przede wszystkim smażenie na głębokim tłuszczu. Tak przyrządzone potrawy mięsne warto zastąpić mięsem gotowanym albo pieczonym. Nastolatkowie powinni spożywać przede wszystkim ryby, drób, wołowinę i podroby. W diecie nie może zabraknąć także nabiału, takiego jak twaróg, jaja oraz sery, na przykład mozarella. Ostatnią z ważnych zasad zdrowej diety dla nastolatka jest odpowiednia ilość płynów. Optymalna dawka wynosi 1,5-2 litry dziennie, przy czym najlepszym wyborem jest woda mineralna, natomiast najgorszym słodkie i gazowane napoje.

Chociaż zdrowa dieta jest bardzo ważna, to w przypadku odchudzających się nastolatków nacisk powinien zostać położony przede wszystkim na aktywność fizyczną. W obecnych czasach młodzi ludzie najchętniej spędzają czas przed komputerem, natomiast sport kojarzy im się głównie ze szkolnymi zajęciami wychowania fizycznego, które niekiedy prowadzone są w taki sposób, że zniechęcają do aktywności ruchowej. Ważne jest zatem to, aby uświadomić dzieciom, że sport może być źródłem przyjemności. Nastolatek powinien mieć możliwość samodzielnego wybrania odpowiedniej dla siebie dyscypliny, ale warto umożliwić mu sprawdzenie się w różnych sportach. Nie każdy musi lubić popularną w szkole siatkówkę czy piłkę nożną, za to może być zainteresowany na przykład siłownią, pływaniem, jazdą na rowerze albo tańcem.

Dla bezpieczeństwa nastolatka bardzo ważne jest to, aby odchudzanie odbywało się pod kontrolą rodziców. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z dietetykiem, który jest w stanie opracować jadłospis dostosowany do wieku i indywidualnych potrzeb człowieka.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dietetyka i zdrowe odżywianie

More in Dietetyka i zdrowe odżywianie

Zapotrzebowanie kaloryczne

KlaudiaLuty 24, 2019

Wartości odżywcze jabłka

KlaudiaLuty 24, 2019

Jakie wartości odżywcze mają ziemniaki?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma zielony jęczmień?

KlaudiaLuty 19, 2019

Jakie wartości odżywcze ma pizza?

KlaudiaLuty 18, 2019

Jakie wartości odżywcze ma kawa?

KlaudiaLuty 17, 2019

Jakie wartości odżywcze ma barszcz czerwony?

KlaudiaLuty 16, 2019

Długowieczność – tajemnica Japończyków

MonikaLuty 16, 2019

Ile kalorii spalasz w ciągu dnia?

KlaudiaLuty 14, 2019

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone