Odchudzanie

Czy odchudzanie wpływa na zmniejszenie odporności?

Czy odchudzanie wpływa na zmniejszenie odporności?

Wiele osób nie rozpoczyna odchudzania jesienią, bojąc się tego, że w ten sposób osłabimy odporność. Ale czy jest się w ogóle czego obawiać i czy redukcja tkanki tłuszczowej rzeczywiście może jakkolwiek wpłynąć na układ odpornościowy. A jeśli tak, to w jaki sposób temu zapobiec?

Czy odchudzanie może obniżać odporność?

Istotnie, dieta odchudzająca skutkuje u wielu osób obniżeniem odporności i podatnością na infekcje wirusowe. Jesienią, w sezonie kojarzonym z infekcjami, jest to nad wyraz widoczne. Warto jednak przytoczyć tutaj podstawową zasadę naukowej weryfikacji: korelacja to przyczynowość. Oznacza to, że choć osłabienie odporności towarzyszy często odchudzaniu, nie jest jednak jego wynikiem sensu stricte. W grę wchodzą więc inne czynniki, które do tego prowadzą.

Tutaj kupisz najlepsze suplementy probiotyczne!

Co sprawia, że w czasie odchudzania możemy stracić odporność?

Osłabienie odporności w czasie odchudzanie nie jest wynikiem samego deficytu kalorycznego, a niedoborów, jakie może wywołać źle zbilansowana dieta. Złe odżywianie się w czasie odchudzania może prowadzić do tego, że organizmowi zabraknie składników odżywczych odpowiedzialnych za utrzymanie układu odpornościowego na wysokim poziomie. Tym bardziej, że znaczna część komórek odpowiedzialnych za odporność organizmu znajduje się w jelitach i jest uzależnionych od zdrowego mikroflory bakteryjnej. Rola mikrobiomu jelitowego jest bardzo duża.

Jakie czynniki można wyróżnić?

Najpowszechniejszym czynnikiem prowadzącym do spadku odporności jest rozregulowanie mikroflory bakteryjnej jelit. Bardzo duży deficyt kaloryczny może prowadzić do niedostatecznego odżywienia bakterii probiotycznych odpowiadających za naszą odporność. W połączeniu z brakiem energii organizmu, łatwo wyobrazić sobie skutki jesiennego przeziębienia lub infekcji wirusowej.

Inne błędy w czasie odchudzania to wybór pożywienia, które nie dostarcza wszystkich składników odżywczych. Brak witamin i minerałów w diecie musi się odbić negatywnie na zdrowiu, w tym na odporności. Szczególnie groźne są diety eliminacyjne, które zakładają, że należy jeść bardzo ograniczoną pulę produktów. Jeśli nie zawierają wszystkich niezbędnych składników odżywczych, mogą prowadzić do bardzo groźnych deficytów. Przykładem może być źle zbilansowana dieta roślinna, która będzie skutkować niedoborami żelaza, a w konsekwencji anemią.

Szukasz suplementów wzmacniających odporność? Znajdziesz je tutaj!

Wycieńczenie organizmu

Inny powód osłabienia organizmu to wycieńczenie popularnymi głodówkami. Choć krótka, np. jednodniowa głodówka, może przynieść dobre korzyści, to długotrwały post jest dla organizmu wyniszczający. Wypadające włosy, łamiące się paznokcie, osłabione zęby, omdlenia – to tylko początek długiej listy negatywnych skutków. Można dołączyć do niej także spadek odporności organizmu, ale i np. rozstrojenie gospodarki hormonalnej. Jeśli więc chcesz się zdrowo odchudzać, pamiętaj o tym, by unikać długotrwałego głodu. Przygotowana wraz z dietetykiem dieta pozwoli Ci chudnąć, mając jednocześnie energię oraz nie czując głodu.

Jak uniknąć spadku odporności w czasie odchudzania?

Podstawą zawsze jest ułożenie diety bogatej w minerały, witaminy oraz inne składniki odżywcze sprzyjające wytworzeniu się naturalnej bariery ochronnej przed wirusami i bakteriami. Warto spożywać pełne witamin świeże warzywa, kiszonki doskonale rozwijające prawidłową florę bakteryjną oraz wspomagać się probiotykami w postaci suplementów. Jesienią można też włączyć do jadłospisu więcej ryb, które zawierają cenne kwasy omega-3 mobilizujące układ odpornościowy do produkcji leukocytów. Jednocześnie należy się wystrzegać pustych kalorii oraz produktów, które niszczą florę bakteryjną: cukru, alkoholu, przetworzonej żywności, antybiotyków czy ciężkostrawnych potraw.

Tutaj kupisz kompleksy witamin i minerałów

Jeśli obawiasz się, że w Twojej diecie jest zbyt mało witamin (np. witaminy A, B1, B2, B3, B6, E, PP) czy minerałów (np. magnezu, żelaza, cynku, selenu), skorzystaj z suplementów diety lub leków, które je dostarczą. Za pomocą witamin oraz minerałów dostępnych w tabletkach łatwo kontrolować codzienną dawkę i można dzięki temu zapobiec niedoborom.

Podsumowując, nie trzeba się bać odchudzania, nawet w trakcie sezonu infekcji wirusowych. Pamiętaj jednak, by dbać o prawidłową dietę, higienę oraz mocny sen. Brak snu i stres mogą przyczynić się do rozwoju przeziębienia w nie mniejszym stopniu niż złe odżywianie.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Odchudzanie

More in Odchudzanie

Joga – sposób na zdrowie, dobre samopoczucie i szczupłą sylwetkę

Redakcjapaździernik 18, 2021

Johimbina – afrodyzjak, który spala tłuszcz

Spalacze.plpaździernik 10, 2021

Czy jedzenie grzybów jest bezpieczne?

Redakcjawrzesień 23, 2021

Czym jest deficyt kaloryczny i jak go obliczyć?

Spalacze.plwrzesień 9, 2021

Czasowa głodówka: Co to takiego? Czy warto spróbować?

Sylwiaczerwiec 16, 2021

Jak jeździć na rowerze, by spalić tłuszcz?

Spalacze.plczerwiec 16, 2021

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Zmniejszanie rozmiaru piersi podczas odchudzania

Redakcjaczerwiec 9, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone