Dietetyczne przepisy

Kasza jaglana, gryczana czy quinoa?

Kasza jaglana, gryczana czy quinoa?

 

Zdrowa dieta to taka, która dostarcza wszystkich potrzebnych człowiekowi składników odżywczych. Oznacza to, że jednym z jej elementów powinny być węglowodany. Bardzo ważne jest to, aby czerpać je z właściwych źródeł. Warto zwrócić szczególną uwagę na różnego rodzaje kasze, na przykład na kaszę jaglaną, gryczaną i quinoa.

Kasza jaglana

            Kasza jaglana była kiedyś bardzo popularna w polskich kuchniach, jednak w ostatnich latach została wyparta przez inne rodzaje kasz. Kasza jaglana to produkt bezglutenowy, który powstaje z łuskanego prosa. Jest lekkostrawna i sycąca, a jednocześnie dostarcza wielu cennych składników odżywczych. 100 gram kaszy jaglanej dostarcza 378 kcal, 73 gram węglowodanów i 8 gram błonnika. To cenne źródło witamin B1, B3 i B6 oraz żelaza, fosforu, potasu, manganu i cynku. Kasza jaglana jest produktem zasadotwórczym i alkalizującym. Wspomaga usuwanie toksyn z organizmu, jak również nadmiaru śluzu, dzięki czemu redukuje zapalania błon śluzowych. Przypisuje się jej także właściwości rozgrzewające, dlatego idealnie sprawdza się szczególnie podczas chłodnych dni.

Po kaszę jaglaną warto sięgnąć także ze względu na jej szerokie zastosowanie oraz łatwość przygotowania. Aby dobrze smakowała, należy przed ugotowaniem umyć ją w zimnej wodzie, w celu usunięcia goryczy. Kaszę jaglaną gotuje się na małym ogniu, wsypując ją do wrzątku w proporcji 1 szklanka kaszy na 2-2,5 szklanki wody. Czas gotowania powinien wynosić około 15 minut. Kaszę można jeść zarówno na słono i ostro, jak i na słodko. Smakuje doskonale z dodatkiem warzyw, owoców i różnego rodzaju sosów. Idealnie nadaje się ona do przygotowania budynki jaglanego, a także stanowi doskonałą bazę do wypieków bez mąki. Po zmieleniu surowej kaszy w młynku do kawy uzyskuje się mąkę jaglaną, którą można wykorzystać do domowych wypieków, a także naleśników albo omletów. Kaszę wykorzystuje się także podczas przygotowywania zapiekanek, potraw mięsnych, a nawet koktajli.

kasza jaglana

Kasza gryczana

            Kaszę gryczaną wytwarza się z gryki, czyli rośliny należącej do rodziny rdestowatych. Można ją spotkać w wersji palonej i niepalonej. Kasza palona jest ciemna, natomiast niepalona jasna. W domowych kuchniach wykorzystuje się głównie kaszę ciemną, jednak warto mieć na uwadze fakt, że podczas palenia traci ona połowę witamin. 100 gram suchej kaszy gryczanej zawiera 346 kcal i 75 gram węglowodanów. To produkt bezglutenowy. Kasza gryczana nie jest tak lekkostrawna jak kasza jaglana, ale zawiera dużo błonnika. Jest także cennym źródłem witaminy z grupy B. Kasza jaglana dostarcza także magnezu, miedzi, selenu, cynku, żelaza, potasu, fosforu, wapnia i krzemu. Zawarte w niej flawonoidy to cenne związki przeciwutleniające. Kasza gryczana jest bardzo sycąca. Charakteryzuje się też dobrym smakiem, ale ważne jest jej właściwe przygotowanie.

Osoby, które wyczuwają w ciemnej kaszy gryczanej gorzki posmak, powinny sięgnąć po wersję niepaloną. Kaszę wsypuje się do posolonego wrzątku, w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Czas gotowania wynosi około 15 minut. Kasza gryczana ma bardzo szerokie zastosowanie. Idealnie komponuje się z warzywami, owocami, grzybami, a nawet owocami morza. Można ją wykorzystać jako farsz do pierogów, a także do faszerowanej papryki. Pasuje także do pieczeni, gulaszów, gołąbków i zrazów. Z kaszy gryczanej łatwo uzyskać mąkę gryczaną, którą można wykorzystać do przygotowania naleśników i omletów, a także do pieczenia chleba.

Quinoa

quinoa

            Quinoa to komosa ryżowa, czyli roślina z rodziny szarłatowatych. W 100 gramach quinoa znajduje się 64 gram węglowodanów i 7 gram błonnika. Jednocześnie jest to cenne źródło białka, ponieważ na 100 gram komosy przypada 14 gram protein. Quinoa dostarcza także aminokwasów, między innymi argininy, które pełni funkcję prekursora tlenku azotu. Znajdują się w niej witaminy B1, B2, B6, B9 i E oraz potas, żelazo, magnez, cynk, miedź i selen, jak również cenne flawonoidy, między innymi kwercetyna. Flawonoidy nie tylko neutralizują wolne rodniki, lecz także poprawiają nastrój, wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Podobnie jak kasza gryczana i jaglana, quinoa jest produktem bezglutenowym.

Przed ugotowaniem komosy zaleca się wypłukanie jej, w celu pozbycia się saponiny która odpowiada za gorzkawy albo mydlany smak. Gotuje się ją w taki sam sposób jak normalny ryż, zachowując proporcje 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Czas gotowania wynosi 10-15 minut. Komosę ryżową można jeść z warzywami i owocami oraz z sosami. Możliwe jest wykorzystanie jej jako farsz. Mąka z quinoa pozawala na przygotowanie smacznych naleśników i omletów oraz domowych wypieków.

Podsumowując, kasza jaglana i gryczana oraz komosa ryżowa to produkty o bardzo szerokim zastosowaniu. Znajduje się w nich wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych. Wszystkie trzy pasują do diet redukcyjnych, z wyjątkiem diet eliminujących węglowodany. Warto zatem włączyć te produkty do swojej codziennej diety.

Kliknij aby dodać komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Dietetyczne przepisy

More in Dietetyczne przepisy

Dietetyczne sosy – sosy zero kalorii

Redakcjaczerwiec 15, 2021

Drugie śniadanie – najlepsze przepisy

Redakcjaczerwiec 2, 2021

10 powodów dla których przybierasz na wadze.

Sylwiapaździernik 16, 2020

Dieta Dukana

RedakcjaListopad 20, 2019

Co można przygotować z odżywki białkowej?

Spalacze.plsierpień 7, 2019

Jak zrobić domowy napój izotoniczny?

Spalacze.plkwiecień 11, 2018

Właściwości i zastosowanie pietruszki

Redakcjastyczeń 31, 2017

Jak przygotować dietetyczne przyjęcie?

Redakcjastyczeń 26, 2017

Seler naciowy: właściwości i sposoby wykorzystania

Redakcjastyczeń 16, 2017

Copyright © 2016 spalacze.pl Wszelkie prawa zastrzeżone